Na Petrohradskom ekonomickom fóre sa ruská automobilka AvtoVaz pochválila koncepčným elektromobilom Lada e-Niva Travel. Ide teda o derivát „modernejšej“ Nivy, ktorú na prelome tisícročí priviedol na svet v Rusku pôsobiaci Chevrolet. Rusi síce novšiu Nivu vyvinuli, ale nedokázali ju dostať na linky. Pomoc tak prišla zo Západu. Nakoniec sa stará aj novšia Niva udržali s množstvom čiastkových inovácií vo výrobe ďalšie dekády. Až do dnešných dní. A zdá sa, že ich kariéra bude pokračovať ďalej.
Čítajte viac Lada Niva: Ruský pokrok? Ikonické SUV dostane v roku 2024 ABSPo tom, čo Rusko zaútočilo v roku 2022 na Ukrajinu, sa totiž z AutoVaz-u stiahol majoritný vlastník, Renault, a s ním odišli aj všetky plány na celkom novú generáciu tejto ruskej legendy. Tá už bola vo vysokom štádiu príprav. Vzniknúť mala ako drsnejšia verzia novej Dacie Duster. Novinka mala nahradiť ako klasickú Nivu Legend, tak aj novšiu Nivu Travel. Z projektu však nič nebude, a tak Rusi varia, z čoho sa dá. Elektrická e-Niva Travel je ale aj tak odpoveďou na otázku, ktorú nik nepoložil.
Ťažko povedať, aké motívy viedli AvtoVaz k vývoju tohto konceptu, pretože svojimi parametrami sa e-Niva zasekla kdesi v histórii. Posúďte sami. Namiesto spaľovacieho motora dostala elektromotor s menovitým výkonom 60 kW a krátkodobým maximálnym 120 kW. Predpokladáme, že klasický rozvod 4×4 ostal zachovaný. Miesto pre batérie našli konštruktéri v batožinovom priestore, čím sa jeho objem podstatne zmenšil, a tiež pod zadnými sedadlami. Li-ion akumulátor má i tak kapacitu len 34 kWh, čo má stačiť za ideálnych podmienok na maximálne 175 km.
Pri vyšších rýchlostiach to bude iste oveľa menej, už len pre antiaerodynamickú karosériu a techniku podvozka, ktorá má korene ešte v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch. No a o tuhej ruskej zime nehovoriac. Z praveku je aj systém nabíjania. Lada e-Niva totiž nepodporuje nabíjanie jednosmerným prúdom. Z bežnej zásuvky jej trvá doplnenie energie 12 hodín a z trojfázovej 5,5 hodiny. Ak by išlo o študentský projekt niektorej z ruských technických univerzít, mohli by sme e-Nivu ako-tak akceptovať, ale ak je výsledkom vývojového oddelenia AvtoVazu, niet ju za čo pochváliť.
Čítajte viac Ruská Lada priznala, že sankcie fungujú. A bude horšieImidž sa snaží vylepšiť zopár dizajnových úprav exteriéru, efektný lak, kožený interiér a relatívne moderný infotainment s dotykovou obrazovkou. Aké plány má AvtoVaz s elektrickou Nivou, nie je známe. S najväčšou pravdepodobnosťou zostane len pri koncepte. Ak by to totiž AvtoVaz myslel vážne, musel by na technike poriadne zapracovať. Takto e-Niva pripomína len elektrické deriváty z deväťdesiatych rokov a v najlepšom prípade elektrický Fiat 500 prvej generácie, ktorý nenávidel sám šéf koncernu FCA Sergio Marchionne.