Lada e-Niva: Toto auto nemali Rusi ani vytiahnuť z garáže. Ešte sa ním chvália

Takto vyzerá elektromobil zrodený pod rukami ruských konštruktérov. Parametrami pripomína niekdajšie elektrifikované Favority z deväťdesiatych rokov. Veľkú kariéru tomuto autu neveštíme.

12.06.2024 16:00
Lada e-Niva Travel - koncept 2024 Foto:
Elektrická e-Niva Travel má zopár efektných exteriérových úprav a parádny zákazkový lak karosérie. Vo svete elektromobilov však nemá čo ponúknuť.
debata (7)

Na Petrohradskom ekonomickom fóre sa ruská automobilka AvtoVaz pochválila koncepčným elektromobilom Lada e-Niva Travel. Ide teda o derivát „modernejšej“ Nivy, ktorú na prelome tisícročí priviedol na svet v Rusku pôsobiaci Chevrolet. Rusi síce novšiu Nivu vyvinuli, ale nedokázali ju dostať na linky. Pomoc tak prišla zo Západu. Nakoniec sa stará aj novšia Niva udržali s množstvom čiastkových inovácií vo výrobe ďalšie dekády. Až do dnešných dní. A zdá sa, že ich kariéra bude pokračovať ďalej.

Lada Niva Legend - 2024 Čítajte viac Lada Niva: Ruský pokrok? Ikonické SUV dostane v roku 2024 ABS

Po tom, čo Rusko zaútočilo v roku 2022 na Ukrajinu, sa totiž z AutoVaz-u stiahol majoritný vlastník, Renault, a s ním odišli aj všetky plány na celkom novú generáciu tejto ruskej legendy. Tá už bola vo vysokom štádiu príprav. Vzniknúť mala ako drsnejšia verzia novej Dacie Duster. Novinka mala nahradiť ako klasickú Nivu Legend, tak aj novšiu Nivu Travel. Z projektu však nič nebude, a tak Rusi varia, z čoho sa dá. Elektrická e-Niva Travel je ale aj tak odpoveďou na otázku, ktorú nik nepoložil.

Elektromotor má výkon 60 kW. Batéria sa nabíja... Foto: AvtoVaz
Lada e-Niva Travel - koncept 2024 Elektromotor má výkon 60 kW. Batéria sa nabíja najmenej 5,5 hodiny a dojazd je v ideálnych podmienkach len 175 km. V zime možno polovicu.

Ťažko povedať, aké motívy viedli AvtoVaz k vývoju tohto konceptu, pretože svojimi parametrami sa e-Niva zasekla kdesi v histórii. Posúďte sami. Namiesto spaľovacieho motora dostala elektromotor s menovitým výkonom 60 kW a krátkodobým maximálnym 120 kW. Predpokladáme, že klasický rozvod 4×4 ostal zachovaný. Miesto pre batérie našli konštruktéri v batožinovom priestore, čím sa jeho objem podstatne zmenšil, a tiež pod zadnými sedadlami. Li-ion akumulátor má i tak kapacitu len 34 kWh, čo má stačiť za ideálnych podmienok na maximálne 175 km.

Lada e-Niva Travel - koncept 2024
Lada e-Niva Travel - koncept 2024
+2Lada e-Niva Travel - koncept 2024

Pri vyšších rýchlostiach to bude iste oveľa menej, už len pre antiaerodynamickú karosériu a techniku podvozka, ktorá má korene ešte v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch. No a o tuhej ruskej zime nehovoriac. Z praveku je aj systém nabíjania. Lada e-Niva totiž nepodporuje nabíjanie jednosmerným prúdom. Z bežnej zásuvky jej trvá doplnenie energie 12 hodín a z trojfázovej 5,5 hodiny. Ak by išlo o študentský projekt niektorej z ruských technických univerzít, mohli by sme e-Nivu ako-tak akceptovať, ale ak je výsledkom vývojového oddelenia AvtoVazu, niet ju za čo pochváliť.

AvtoVaz - Lada výroba Čítajte viac Ruská Lada priznala, že sankcie fungujú. A bude horšie

Imidž sa snaží vylepšiť zopár dizajnových úprav exteriéru, efektný lak, kožený interiér a relatívne moderný infotainment s dotykovou obrazovkou. Aké plány má AvtoVaz s elektrickou Nivou, nie je známe. S najväčšou pravdepodobnosťou zostane len pri koncepte. Ak by to totiž AvtoVaz myslel vážne, musel by na technike poriadne zapracovať. Takto e-Niva pripomína len elektrické deriváty z deväťdesiatych rokov a v najlepšom prípade elektrický Fiat 500 prvej generácie, ktorý nenávidel sám šéf koncernu FCA Sergio Marchionne.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Lada #Lada Niva #AvtoVaz #Lada Niva Travel #Lada e-Niva
Články podľa značiek