Na nedávnej tlačovke s názvom Engine Reborn automobiliek Toyota, Mazda a Subaru prezradili japonskí výrobcovia, ako si predstavujú budúcnosť spaľovacích motorov. Hoci to dnes znie ako rúhanie, všetky tri automobilky sú presvedčené, že spaľovací motor musí byť súčasťou cesty k nulovým emisiám. Čo-to o svojom rotačnom Wankelovom motore novej generácie prezradila Mazda a Subaru zas predstavilo nový full-hybridný boxer. A teraz vieme viac aj o nových „spaľovákoch“ Toyoty. Bližšie informácie o nich prezradil sám technický šéf Hiroki Nakajima. Nešetril chválou na ich adresu. Povedal, že nové spaľovacie jednotky zmenia pravidlá hry a že budú zásadne odlišné od tých súčasných. V čom spočíva rozdiel?
Čítajte viac Toyota, Mazda a Subaru ohlásili novú éru ‘spaľovákov‘. Idú do nich naplnoPôjde o tri 4-valcové agregáty s objemom 1,5 a 2,0 litra. S trojvalcami teda Toyota neráta, čo je sympatické, pretože 4-valec má kultivovanejší chod ako trojvalcový motor. Napriek tomu budú tieto motory oveľa kompaktnejšie. Tak napríklad motor s objemom 1,5 litra bude o 10 % menší a o 10 % nižší než súčasný 3-valec 1,5 Dynamic Force. O nižšiu stavbu sa má zaslúžiť aj nižší zdvih piestov. To je však problém, pretože takéto motory síce zvládajú vyššie otáčky, ale majú nižší krútiaci moment. Ten chce Toyota dohnať hybridnou výpomocou. Tepelná účinnosť má byť až o 30 % vyššia, ako majú súčasné motory Toyoty. A to už dnes patria účinnosťou nad 40 % na absolútnu špičku triedy.
Menšie rozmery sú kľúčové, pretože vďaka nim bude môcť Toyota vytvárať aerodynamickejší dizajn áut, čo bude mať opäť vplyv na zníženie spotreby paliva a emisií. Tretím kľúčovým faktorom pre zníženie emisií má byť schopnosť nových motorov spaľovať alternatívne palivá – od tých syntetických, cez biopalivá až po vodík. A kde by mohol mať nový motor premiéru? Prototyp motora 1,5, ktorý bude mať atmosférickú aj preplňovanú verziu, ukázala Toyota na tlačovke Engine Reborn v Toyote Prius, ale šušká sa, že najvážnejším kandidátom je iný legendárny model Toyoty. Mohlo by ním byť športové kupé Toyota Celica, ktorého výrobu zastavili Japonci v roku 2006. No nie je tajomstvom, že chystajú jej comeback.
Čítajte viac Japangate: Pri bezpečnostných testoch podvádzali Toyota, Honda, Suzuki aj Mazda