Ford sa rozhodol vsadiť takmer všetko na elektromobily – najmä v Európe. Podriadil tomu svoje plány na najbližšie roky a neváhal zo svojho portfólia vyradiť niekoľko spaľovacích bestsellerov, vrátane Focusu, ktorý svojho času patril v Európe k najpredávanejším modelom. A bola to chyba.
Elektrické autá sa zďaleka „nechytili“ tak, ako šéf Fordu Jim Farley predpokladal a populárne „spaľováky“ začali automobilke chýbať. Výrobu elektromobilov nemá ako rozširovať, pretože na nich výrazne prerába a navyše klesá o ne záujem. A populárne spaľovacie autá automobilka vyrábať prestala. A tak Fordu nezostáva nič iné, než svoje európske fabriky rozpredávať alebo v nich výrazne obmedziť výrobu.
Týka sa to napríklad veľkej továrne v nemeckom Saarlouis, kde končí Focus. Ford sa ju opakovane snažil neúspešne predať Číňanom a ďalším záujemcom, no nikto o ňu mela záuje. A tak Fordu zostane „na krku“ s minimom zamestnancov, z pôvodných takmer 6-tisíc ich zostane tisícka a nie je celkom jasné, čo vlastne bude ich pracovnou náplňou.
Čítajte viac Ford prerába na každom elektromobile 100 000 dolárov. Znižuje objednávky na batérieNa ružiach ustlané to nemá Ford ani v Španielsku. Plánuje totiž zrušiť vo svojom závode v španielskej Valencii 1600 pracovných miest. Uviedla to firma v stredu s tým, že časť pracovných pozícií zruší natrvalo, väčšinu by však neskôr, keď začne so zvyšovaním produkcie, mohla obnoviť.
Zverejnené prepúšťanie je ďalším v poradí po tom, ako vlani Ford informoval o zrušení 1100 pracovných pozícií. Automobilka zamestnáva v závode vo Valencii, ktorý sa nachádza v meste Almussafes, približne 4700 ľudí, aktuálne sa tam vyrába len Kuga, ostatné modely boli zrušené.
Ako povedala hovorkyňa firmy v Španielsku, spoločnosť zástupcom odborov oznámila, že v rámci nového prepúšťania 600 pozícií zruší natrvalo. V prípade ďalších 1000 je pripravená rokovať o opätovnom prijatí ľudí v neskoršom období, keďže od roku 2027 plánuje zvýšiť výrobu najmä vďaka tomu, že z tamojších výrobných liniek by mal začať schádzať úplne nový hybrid Fordu.
Čítajte viac Šéf Fordu: Stavili sme na elektroautá a bola to chyba. Už nechcem ďalšie hlúpe vízieAby sme však boli spravodliví – do jednej európskej fabriky Ford predsa len investoval – a to pomerne zásadným spôsobom. Ford len pred pár dňami spustil sériovú výrobu vo svojom prvom európskom závode na výrobu elektrických vozidiel, ktorý vznikol prerobením fabriky v Kolíne nad Rýnom po investícii vo výške 2 miliárd dolárov. Prvým vyrábaným autom sa v nej stal nový plne elektrický Ford Explorer. Druhým elektromobilom bude nový športový crossover, ktorý odhalia už čoskoro a ktorého výroba sa začne ešte tento rok. Vzhľadom na klesajúci záujem o elektrické autá však až čas úkaze, či to bola dobrá a najmä rentabilná investícia.