Európska komisia (EK) oznámila, že je pripravená zaviesť predbežné clo na dovoz čínskych elektromobilov. Začali by platiť v júli, ale EK chce dovtedy ešte s čínskymi predstaviteľmi o situácii rokovať. Zaujímavý je aj spôsob výpočtu cla, ktoré sa pre jednotlivé čínske automobilky líši.
Maximálna výška dodatočných ciel dosiahne až 38,1 percenta. Komisia uviedla, že stanoví tarify vo výške 38,1 percenta pre SAIC-vlastníka MG, ktorému sa v Európe darí najviac, 20 percent pre Geely a 17,4 percenta pre BYD. Komisia uplatní sadzby 21 percent pre spoločnosti, o ktorých tvrdí, že spolupracovali pri jej antisubvenčnom vyšetrovaní, a 38,1 percenta pre tie, o ktorých tvrdila, že nespolupracovali. Clá môžu byť dokonca uvalené aj na americkú Teslu, ktorá vraj môže dostať individuálne vypočítanú colnú sadzbu v konečnej fáze.
Nové clá pribudnú k existujúcim 10-percentným tarifám EÚ, čo znamená, že SAIC a ďalšie spoločnosti, ktoré čelia najvyššiemu dodatočnému clu vo výške 38,1 percenta, nakoniec zaplatia clo 48,1 percenta za svoje elektromobily vyvážané do Európy.
Toto rozhodnutie a zvláštny výpočet dodatočného cla okamžite kritizovali aj európske automobilky. Tvrdo proti nemu vystúpil napríklad šéf BMW Oliver Zipse. Podľa neho tento krok vyvolá odvetné opatrenia a nakoniec povedie k izolácii. „Clá nie sú dobrým riešením,“ povedal Zipse v reakcii na rozhodnutie EK. Podľa neho Európska komisia v skutočnosti európske podniky aj európske záujmy poškodzuje.
Čítajte viac Američania sa ‘nepaprú‘. Na čínske elektromobily uvalia 100 % clá. Čo Európa?Šéf BMW varoval, že protekcionizmus v obchode môže vyvolať špirálu vzájomných protiopatrení, čo v konečnom dôsledku povedie k izolácii. „Ochranárske opatrenia, ako je aj zavedenie dovozných ciel, nám nepomáhajú zvyšovať konkurencieschopnosť na medzinárodných trhoch,“ povedal Zipse. A vzhľadom na spôsob, akým sa majú clá v Európe zavádzať s ním možno len veľmi ťažko nesúhlasiť.