Svet by mohol v nasledujúcich rokoch čeliť významnému prebytku ropy, ktorý by mohol mať ďalekosiahle následky pre globálnu ekonomiku a automobilový priemysel. Podľa najnovšej správy Medzinárodnej agentúry pre energetiku (IEA) sa predpokladá, že do roku 2030 bude celková kapacita dodávok ropy dosahovať približne 114 miliónov barelov denne, zatiaľ čo globálny dopyt by sa mal ustáliť na úrovni 106 miliónov barelov za deň. Tento potenciálny prebytok 8 miliónov barelov ropy denne by mohol výrazne ovplyvniť trh s touto komoditou.
IEA upozorňuje, že kľúčovým faktorom za týmto očakávaným prebytkom je postupný prechod na čistejšie formy energie, ktorý znižuje dopyt po rope. Aj keď rýchlo sa rozvíjajúce ázijské krajiny, letecký a petrochemický sektor naďalej budú ťahať dopyt po rope, predpokladá sa, že posun smerom k elektrickým automobilom a znižovanie spotreby paliva v konvenčných vozidlách obmedzia celkový rast dopytu iba na približne 4 % do roku 2030. Naproti tomu, ťažba ropy by mala stúpať, najmä v Amerike, čo bude viesť k zmieňovanému prebytku.
Čítajte viac Poznáte nové palivá XTL, HVO či B10? A môže ich tankovať vaše auto?Prebytok ropy by mohol znamenať pokles cien tejto komodity, čo by predstavovalo značnú výzvu pre producentov, ako sú ťažiari bridlicovej ropy v USA alebo aliancia OPEC+. IEA varuje, že „takýto masívny vankúš“ by mohol narušiť súčasnú stratégiu OPEC+ zameranú na podporu cien ropy. Pre automobilový priemysel by to mohlo znamenať nižšie náklady na palivá a dopravu.
Prebytok ropy by mohol mať značný dopad aj na globálnu ekonomiku. Nižšie ceny ropy by mohli stimulovať niektoré odvetvia ekonomiky, ako je už spomenutá doprava a priemyselná výroba, ale súčasne by mohli negatívne ovplyvniť krajiny, ktoré sú závislé od exportu ropy. Celkovo by prebytok ropy pravdepodobne viedol k väčšej nestabilite na trhoch s touto komoditou a mohol by mať rozsiahle a v súčasnosti ťažko predvídateľné geopolitické dôsledky.