
Ešte keď Volkswagenu vládol Herbert Diess, presvedčený o jedinej možnej ceste pre budúcnosť, ktorou bola elektrifikácia, plánoval uviesť na trh do roku 2030 až 75 nových elektromobilov. Dokonca roku 2021 vyhlásil, že elektrická mobilita už „vyhrala preteky“. Odvtedy sa však mnohé zmenilo. Elektromobily sú stále drahé na to, aby dokázali v reálnom svete zastúpiť svojich spaľovacích súrodencov. Ochladenie záujmu cíti aj koncern Volkswagen. Za prvé štyri mesiace tohto roka klesli medziročné predaje VW ID.3 o 41 %, ID.4 o 31 %, zo Škody Enyaq iV sa predalo o 2,3 % menej a z elektrickej Cupry Born menej o 12 %. Nárast odbytu Audi Q4 e-tron o 0,6 % to nemohol zachrániť. Zo 443 094 vyrobených áut bolo elektrických len 39 573 s podielom zúfalých 8,9 percenta. Je teda jasné, že elektrické autá koncern zatiaľ uživiť nedokážu.

Preto sa netreba čudovať vyhláseniu finančného šéfa Volkswagenu Arna Antlitza, ktorý pre agentúru Reuters povedal: „Budúcnosť je elektrická, ale minulosť sa ešte neskončila.“ Aké trefné. Antlitz zároveň prezradil, že z celkového balíka investícií vo výške 180 miliárd eur vyčlenil celú tretinu, teda až 60 miliárd, na udržanie konkurencieschopnosti jeho modelov so spaľovacím motorom. To je poriadna zmena v porovnaní s predchádzajúcimi plánmi. Kritické budú pre Volkswagen najmä najbližšie roky, pretože na rozdiel od Stellantisu mu chýbajú v portfóliu elektromobily s cenou od 20 000 či 25 000 eur. Tie sú nevyhnutné pre rast podielu elektrických áut na celkovom predaji. VW ID.1 však príde na trh najskôr v roku 2026.

Dovtedy budú musieť živiť koncern autá so spaľovacími motormi. Volkswagen zároveň pripustil, že slabnúci dopyt po elektromobiloch bude musieť vyvážiť väčším počtom plug-in hybridov. To je tiež v rozpore s pôvodnými plánmi vytvoriť z elektromobilov jedinú alternatívu pre budúcnosť. Automobilka tiež zrušila investíciu vo výške dvoch miliárd eur do výstavby novej fabriky na výrobu elektromobilov aj plány na nové baterkárne. Dokončí len tie rozostavané. Batérie pre 30 miliónov elektromobilov ročne by mala dodávať spoločnosť PowerCo, no tá začne produkovať prvé akumulátory až na budúci rok s tým, že nábeh na plnú kapacitu môže trvať niekoľko rokov. Podobne brzdia svoje elektrické ambície aj Ford, Mercedes-Benz či Renault.
