Dánsky dizajnér Henrik Fisker sa preslávil sa najmä prácou pre BMW a Aston Martin. Medzi jeho najznámejšie autá patria BMW Z8 a Aston Martin DB9. V roku 2007 založil spoločnosť Fisker Automotive s cieľom vyrábať luxusné elektromobily, pričom ich prvým modelom bol Fisker Karma, uvedený na trh v roku 2011. Po počiatočnom úspechu však prišli problémy, ktoré viedli k bankrotu. Fisker sa však nevzdal a založil novú spoločnosť s cieľom opäť priniesť inovatívne elektromobily. Aj sa mu to podarilo, vlani totiž Fisker začal s predajom elektrického SUV Ocean. Lenže história sa opakuje.
Čítajte viac Fisker: Krachuje ďalší výrobca elektromobilov? Od bankrotu je na krokUž koncom roka bolo jasné, že situácia sa nevyvíja tak, ako si firma predstavovala. O autá nebol záujem. Naopak, zákazníci začali rušiť objednávky, čo bolo aj výsledkom negatívnych recenzií na Ocean zo strany motoristických novinárov a škandálu s bezpečnosťou, keďže IIHS upozornilo na to, že zaparkované autá sa môžu dať samovoľne do pohybu. Nehovoríme pritom o nejakých stovkách, ale rovno o tisícoch zrušených transakcií. Koncom marca si kúpu Fiskera Ocean rozmyslelo viac ako 40 000 zákazníkov z pôvodných 70 000, a navyše firma musela vrátiť pôvodné zálohy vo výške asi deväť miliónov dolárov.
Na autách síce Fisker zarobil 273 miliónov dolárov, ale dlh sa nebezpečne priblížil k miliarde. Dnes jednoducho nemá dostatočnú hotovosť na úhradu pohľadávok. Údajne mali skrachovať aj rokovania s nezverejnenou veľkou automobilkou, ktorá by spoločnosť zachránila. Nepomohli gigantické zľavy na autá ani prepúšťanie, ktoré malo znížiť náklady. Prečo sa to ale vlastne stalo? Navyše tak ostrieľanému podnikateľovi, akým Fisker bol? Zdá sa, že urobil podobnú chybu ako v minulosti. Aj sny treba manažovať múdro.
Na začiatku boli sny
Bývalí zamestnanci podniku pre CarBuzz prezradili, že to, čo sa vo firme dialo, malo od normálneho riadenia poriadne ďaleko. Jeden zamestnanec bol prepustený v poslednej vlne, zatiaľ čo druhý odišiel z vlastnej vôle pred viac ako rokom. Obaja však rozprávajú rovnaký príbeh o tom, že „ryba smrdí od hlavy“. Obaja si pritom pred nástupom uvedomovali, že život v startupe nemusí byť ľahký. Verili však, že budú súčasťou niečoho veľkého. Dokonca to na začiatku aj tak vyzeralo.
Čítajte viac Fisker Ronin: Vieme o ňom viac. Vyrábať ho budú za rohom„Bolo to zaujímavé obdobie, pretože sme ešte nezačali výrobu auta, všetko bolo dynamické a vzrušujúce,“ povedal jeden z bývalých zamestnancov. O rok neskôr, keď sa už blížil začiatok výroby, sa však ukázalo, že veci nie sú také, ako sa zdali. Nebolo to tak, že by bolo zlé samotné auto, ale vedenie robilo veci, ktoré jednoducho nedávali nikomu zmysel. Fisker riadil firmu so svojou manželkou Geetou a tímom šikovných a talentovaných zamestnancov, ktorí im mali poskytovať cenné rady a usmernenia. Problém bol v tom, že ich nepočúvali.
Tvrdohlavé vedenie
„Akcie, ktoré prijalo najvyššie vedenie, boli v štýle ,urobím, čo chcem, bez ohľadu na to, či si myslíte, že je to správne',“ povedal bývalý zamestnanec. Rozhodnutia na poslednú chvíľu boli bežné, často bez toho, aby sa uistili, že veci sú vykonané správne. Všetko sa krútilo len okolo toho, aby sa to spravilo okamžite, bez ohľadu na následky. „Ak chcel Henrik vydať tlačovú správu alebo spustiť marketingovú kampaň, aj keď viaceré tímy hovorili, že je to predčasné, tak to spravil.“ Navyše do ohňa prilievala olej Henrikova manželka. „Až keď som mal skutočný konflikt s Geetou, vtedy som začal rozmýšľať, že by som mal odísť,“ povedal bývalý zamestnanec.
Ľudia sa snažili ozvať, ale často sa stretli s výbuchmi hnevu. „Geeta kričala a kričala. Bolo to také zlé, že ľudia radšej odišli, než aby znášali toto šikanovanie. Šalela počas celého stretnutia, na ktorom bol celý môj tím. Keď sa to skončilo, zvolal som svojich ľudí, aby som zistil, či sú v poriadku. Častá, odpoveď bola nie. Jeden človek dal hneď výpoveď s odôvodnením, že jeho duševné zdravie je dôležitejšie než táto práca,“ objasňuje bývalý zamestnanec. Ďalší, ktorý opustil spoločnosť, spomenul podobné príbehy. "Asi po deviatich mesiacoch som začal vidieť problémy, ale nebolo o nich možné komunikovať. Jednoducho ste nemohli hovoriť. Nemohli ste im povedať, že sa mýlia.“
Nádej umiera posledná
Napriek nedostatkom vedenia sa ľudia na nižších úrovniach nikdy nevzdali nádeje, že by to mohlo všetko fungovať. Keďže však chýbalo skutočné vedenie, vzali to na seba, aby veci dotiahli do konca. „Bol tam dobrý tím ľudí, ktorí boli lídrami či strednými manažérmi, a myslím, že sme sa držali spolu. Pomáhali sme si navzájom, aby sme to prekonali, pretože sme chceli, aby podnik uspel,“ objasňuje situáciu bývalý zamestnanec. Nádej a peniaze sa však vyčerpali po februárovej správe spoločnosti o hospodárení. „Cítil som, že to bolo ako noc a deň. Všetko sa zdalo byť v poriadku, a potom zrazu sa to preklopilo do katastrofy. Boli sme zúfalí,“ povedal.
Čítajte viac Fisker Ocean: Veľký návrat s SUV. Má byť dostupné aj výkonnéKrátko nato sa začalo prepúšťanie a vznikol pocit, že sa to všetko blíži ku koncu. V apríli zamestnancom zaslali oznámenia, v ktorých sa uvádzalo, že vyhliadky sú nepriaznivé a že existuje možnosť, že všetci prídu o prácu 28. júna. Prišiel o ňu aj jeden zo zamestnancov, ktorí vo výpovedi videl nakoniec vykúpenie. „Myslím si, že som šťastný, pretože som v pokoji, šialenstvo je preč. Už som vonku z toho tornáda, ktoré sa točilo okolo mňa. Som síce celý doráňaný, ale som v poriadku,“ povedal. O spoločnosti Fisker sa to však povedať nedá. Pomohol by je azda len zázrak.
ZDROJ: CARBUZZ