Vyzerá to trošku schizofrenicky: Európska komisia straší čínskymi elektromobilmi, ktorým európske automobilky cenovo nedokážu konkurovať a zavádza na ne veľké dodatočné clá, zatiaľ čo sa jednotlivé členské štáty EÚ pretekajú v tom, ktorý Číňanom ponúkne väčšie stimuly a lukratívnejšie podmienky.
Pre čínske značky ako BYD, Chery či Saic je domáca výroba omnoho lacnejšia, no usadiť sa v Európe im pomôže znížiť prepravné náklady, vyhnúť sa clám a získať reputáciu „európskej" značky v očiach miestnych zákazníkov, čo je pre ne marketingovo dôležité. Zatiaľ majú v Európe len malý podiel na trhu – okolo 4 percent, ktorý by sa podľa analytikov mohol do roku 2028 takmer zdvojnásobiť.
Maďarsko už dohodlo prvú veľkú investíciu s BYD. Okrem daňových úľav a a ďalších stimulov ponúklo dokonca aj finančné bonusy, spojené s tvorbou nových pracovných miest. S Great Wall Motor rokujú Maďari o ďalšom závode. Čínsky Leapmotor zas práve v týchto dňoch spustil sériovú výrobu svojho modelu v kooperácii s koncernom Stellantis v Poľsku vo fabrike, odkiaľ do Európy putujú elektrické Fiaty a aj Jeep Avenger.
Čítajte viac Šéf BMW: Clá na čínske autá sú veľkou chybou. Nechránia nás, ale poškodzujúŠpanielsko, druhý najväčší európsky výrobca áut, prilákalo Chery do bývalého závodu Nissanu v Barcelone a ďalšiu továreň na batérie tam vybudujú Stellantis a CATL. Chery aj Saic uvažujú dokonca o dvoch ďalších fabrikách v Európe, miesto ešte nemajú vybraté.
Výrobné náklady v Európe však ostávajú vyššie – od miezd, cez energie až po reguláciu. Severná Európa môže byť príliš drahá, na juhu sú nižšie mzdy a lacné elektromobily by sa mohli vyrábať hlavne vo východnej Európe či v Turecku. Čínske automobilky tak „chodia“ po celej Európe ako po supermarkete a vyberajú si „hrozienka z koláča“, zatiaľ čo Európska komisia sa vyhráža Číňanom vyššími clami.
Číňania už na to aj odpovedali – okrem riešenia sporu cez WTO pohrozili vyšetrovaním subvencovania dovozu bravčového mäsa do Číny a možnosťou zaviesť naň dodatočné clo. Vyzerá to na prvý pohľad ako okrajová záležitosť. Pravdou však je, že v uplynulom roku sa z EÚ vyviezlo do Číny bravčové mäso v hodnote približne 2,5 miliardy eur. Vyšetrovanie už vydesilo španielskych aj dánskych vývozcov bravčového mäsa, patriacim k najväčším v Európe.