Paradox: Mini môže v Európe zdražieť aj o 40 %. Kvôli ‘čínskym‘ clám

Clá, ktoré by mali začať platiť v júli nezdvihnú len cenu Mini, ale aj BMW iX3.

24.06.2024 12:00
debata (1)
Elektrický Mini Cooper sa v Číne vyrába aj pre... Foto: Mini
Mini Cooper S - 2024 Elektrický Mini Cooper sa v Číne vyrába aj pre Európu.

Len nedávno sme písali o tom, že šéf BMW Oliver Zipse sa ako jeden z prvých predstaviteľov veľkých európskych automobiliek vyjadril tvrdo proti plánovaným clám na čínske autá. Dokonca povedal, že Európska komisia európske automobilky nechráni, ale svojou politikou ich priamo poškodzuje.

Pravdou je, že návrh, ako majú clá vyzerať, je prinajmenšom zvláštny. Tarifa je totiž pohyblivá a závisí od toho, nakoľko čínske automobilky s Európskou komisiou spolupracujú alebo nespolupracujú pri vyšetrovaní subvencovania výroby áut v Číne.

Maximálna výška dodatočných ciel dosiahne až 38,1 percenta. Komisia uviedla, že stanoví maximálne tarify vo výške 38,1 percenta pre SAIC-vlastníka MG, ktorému sa v Európe darí najviac, 20 percent pre Geely a 17,4 percenta pre BYD. Komisia uplatní sadzby 21 percent pre spoločnosti, o ktorých tvrdí, že spolupracovali pri jej antisubvenčnom vyšetrovaní, a 38,1 percenta pre tie, o ktorých tvrdila, že nespolupracovali. Clá môžu byť dokonca uvalené aj na americkú Teslu, ktorá vraj môže dostať individuálne vypočítanú colnú sadzbu v konečnej fáze.

Vyskúšali sme nové BMW X1
Video

Nové clá pribudnú k existujúcim 10-percentným tarifám EÚ, čo znamená, že SAIC a ďalšie spoločnosti, ktoré čelia najvyššiemu dodatočnému clu vo výške 38,1 percenta, nakoniec zaplatia clo 48,1 percenta za svoje elektromobily vyvážané do Európy. Problémom je, že Európska komisia potvrdila, že prípadné clá sa dotknú aj spoločných podnikov. Nešpecifikovala však, či spoločné podniky založené nedávno budú spadať pod nižšie clá platné pre spolupracujúce fir­my.

A keďže spoločný podnik BMW a Great Wall Motor nebol schopný počas prieskumu splniť podmienky na takej úrovni, aby bol zaradený medzi výrobcov spolupracujúcich pri vyšetrovaní, uviedol zdroj oboznámený so situáciou, tak mu hrozí maximálne dodatočné clo vo výške vyše 38 percent. Zaujímavé je, že napríklad BMW Brilliance Automotive, ďalší spoločný podnik BMW v Číne, ktorý v ázijskej krajine vyrába elektrické vozidlá iX3 určené na export do Európy, vraj kritériá pre nižšie clá spĺňa.

min Čítajte viac Američania obvinili BMW. Vraj nelegálne spolupracuje s Čínou

Ak by skutočne bolo zavedené na Mini Cooper vyššie uvedené clo, tak základný elektrický variant, ktorý sa aktuálne predáva približne za 32-tisíc eur dostal výrazne cez 40-tisícovú hranicu, čo by ho spravilo v Európe vzhľadom ku konkurencii fakticky nepredajným. Cena elektrického BMW iX3 by zrejme po zavedení ciel stúpla miernejšie, no v súčasnom konkurenčnom boji, ktorý asi možno nazvať cenovou vojnou, by to bol výrazný hendikep.

Predbežné clá majú platiť od 4. júla, vyšetrovanie však bude pokračovať aj naďalej, až do konca októbra. To dáva Bruselu a Pekingu dosť času na dosiahnutie dohody, ktorá by nepriaznivé dôsledky pre automobilky zmiernila. Peking už oznámil, že rozhodnutie o clách napadne cez svetovú obchodnú organizáciu a taktiež už začal vyšetrovanie subvencií na niektoré produkty, dovážané do Číny z Európy.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Oliver Zipse #dovoz čínskych áut #clá na čínske elektromobily #clá na čínske autá
Články podľa značiek