Nedostatok áut po odchode západných automobiliek riešia Rusi licenčnou výrobou čínskych klonov pod názvami Moskvič či Volga, masovým vstupom čínskych automobiliek na ruský trh, ale aj individuálnym dovozom áut, či už nových alebo ojazdených, z krajín, ktoré neuvalili na Rusko sankcie. Samozrejme, najmä z Číny. Práve posledný spôsob sa tamojšej vláde nepozdáva. Z individuálneho, alebo ak chcete, paralelného dovozu, sa stal lukratívny biznis, z ktorého ale štátna kasa neprofituje. Preto už dávnejšie Rusko zaviedlo takzvaný recyklačný poplatok, ktorý sa týka práve individuálne dovezených áut. V súčasnosti má výšku 3 400 rubľov (37 eur) pre autá s vekom do troch rokov a pre tie staršie ide o 5 200 rubľov (55 eur).

Lenže teraz čaká na Rusov, ktorí sa tešia na auto zo zahraničia, najmä od západných výrobcov, doslova studená sprcha. Môže za to novela zákona o štátnej evidencii vozidiel, o ktorej priniesla správu Izvestija. Pôvodné poplatky síce ostanú v platnosti, ale ak sa náhodou majiteľ takéhoto auta rozhodne vozidlo predať do jedného roka, týkať sa ho bude nová sadzba. A tá sa bude pohybovať od 300 000 do 1,3 milióna rubľov, čo je 3 150 až 13 630 eur. Je to najmä ťah proti priekupníkom áut, ktorí autá dovážajú individuálne, ale v skutočnosti s nimi vo veľkom obchodujú. Z toho plynú pre cieľových zákazníkov obrovské riziká. Novela totiž počíta s retroaktivitou. Colníci teda môžu požadovať v takýchto prípadoch uhradenie rozdielu poplatku spätne, na už dovezené a predané autá.

Nie je to však len o peniazoch. Štátny dopravný inšpektorát bude mať právo odmietnuť registráciu vozidla, pokiaľ nebude majiteľ ochotný poplatok uhradiť. Prípadne ho z evidencie vyradí. Inými slovami, auto sa môže zmeniť na veľmi drahý kus záhradného nábytku. Je jasné, že zvýšený poplatok nebude chcieť zaplatiť predajca, celá ťarcha tak ostane na majiteľoch. „Pochybujem, že predávajúci bude dobrovoľne súhlasiť so zaplatením zostatkového poplatku. S najväčšou pravdepodobnosťou takáto zodpovednosť padne na kupujúceho,“ povedal pre noviny právnik Sergej Radka. Pozastavenie registrácie tisícom dovezených áut očakáva aj Anton Šaparin z Národnej automobilovej únie. Má sa to týkať najmenej 7 000 áut, skutočné číslo však bude pravdepodobne oveľa vyššie.

Naopak, potešia sa oficiálni predajcovia áut a výrobcovia áut v Rusku. Právnička Daria Koreneva to vidí pragmaticky: „Dovoz áut zo zahraničia bude menej rentabilný pre koncového užívateľa aj pre podnikateľov. Pre oficiálnych predajcov je to teda skôr dobrá správa, pretože ponuky nových áut sú čoraz atraktívnejšie,“ uzavrela. Novela zákona len nadväzuje na predchádzajúce tvrdé opatrenia. Napríklad od apríla môžu colníci spätne kontrolovať aj podozrivé dovozy áut z Bieloruska a Kirgizska a spätne žiadať clo a iné platby. Bola to reakcia na zistené prípady dovozu tovaru cez krajiny EAEU s výrazne podhodnotenou colnou hodnotou. Týkalo sa to najmä elektromobilov, ktoré mali clo nižšie až o 30 či 40 %.
