
Celkovo sa na Slovensku za prvých 5 mesiacov tohto roku zaregistrovalo 4 269 malých áut (segment B), čo je o 756 menej, než v rovnakom období roku 2023 (5 025 registrácií) a o takmer 1 300 menej, než v pandemickom roku 2021 (5 549 registrácií), keď bol predaj áut mimoriadne slabý.
Dôvod poklesu predaja malých a cenovo dostupných áut je očividný – automobilkám sa skrátka lacné autá s nízkou maržou pri súčasných cenách surovín a energií neoplatí vyrábať, navyše pri stále rastúcom tlaku na znižovanie emisií a zvyšovanie bezpečnosti v nich musia používať také technológie, s ktorými ich za rozumnú cenu skrátka nedokážu vyrobiť ani keby chceli.
Takže ich buď výrazne zdražia, alebo vyradia z ponuky. Tak „zmizla“ z cenníkov napríklad na Slovensku mimoriadne populárna Škoda Fabia v prevedení kombi, Fiat Punto alebo Ford Fiesta. Podobný osud čaká aj ďalšie malé autá. Do histórie sa chystá napríklad aj Suzuki Ignis a Kia Rio. A to je len pár príkladov.
Niektoré automobilky situáciu na trhu trochu zneužívajú. Napríklad ešte na konci roku 2022 ste si mohli kúpiť základný Volkswagen Polo za 15 590 eur, na prelome rokov 2023 a 2024 už tento model začínal na sume takmer 20-tisíc eur, čo je cena, ktorú si drží dodnes. Na takto razantné zvýšenie ceny nedával trh žiadny objektívny dôvod. Ak si myslíte, že je to tým, že základ je po novom podstatne vyššie a „nadupaný“ technológiami, tak sa stále bavíme o aute s motorom 1.0 TSI s výkonom 70 kW a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. „Vďaka“ tejto zvláštnej cenovej politike predaj Pola klesol na Slovensku medzi rokmi 2022 a 2023 približne o 70 percent.
V nižšie uvedenom rebríčku 15 najpredávanejších malých áut (B-segment) už preto nenájdete žiadne s oficiálnou základnou cenou pod 10-tisícovou hranicou a dokonca ani pod 12-tisícovou. Najlacnejšie je v ňom Sandero s cenou 12 600 eur. Druhým najlacnejším modelom je v tejto kategórii Mitsubishi Space Star so základnou cenou 12 900 eur. Tretím najlacnejším je dopredávaný Citroën C3 so základnou cenou 13 490 eur. Iba pred pár dňami sme mali možnosť absolvovať prvé jazdy s jeho nástupcom, ktorý bude začínať na sume tesne pod 15-tisícovou hranicou.

Dve tretiny z 15 najpredávanejších malých áut majú oficiálne nastavenú základnú cenu nad hranicou 15-tisíc eur. Len pre zaujímavosť – ešte v roku 2016 ste za túto sumu mohli kúpiť dva najlacnejšie modely Škody Octavia. V aktuálnom rebríčku vidieť absolútnu dominanciu Škody Fabia, ktorá aj bez verzie kombi má po prvých piatich mesiacoch v segmente B, teda medzi malými autami, s predajom takmer 1600 kusov až 37-percentný trhový podiel. Len pre zaujímavosť – 2. najpredávanejší model v rebríčku, ktorým je Hyundai i20 má na Slovensku v tomto segmente v rovnakom období s predajom 578 kusov len 13,7-percentný trhový podiel.

V medziročnom porovnaní z rebríčku top 15 malých áut vypadli dva modely – Kia Rio a Nissan Micra, nahradili ich Mazda 2 a Mitsubishi Space Star. V čiernych číslach skončili 4 modely, v červených až 11. Aj to svedčí o tom, že segment malých áut je v kríze, ktorá rozhodne nebude krátka. Ale aby sme to s negatívnymi informáciami nepreháňali – z cenového porovnania (v nižšie uvedenom rebríčku v zátvorke uvádzame ceny platné na začiatku tohto roku) vyplýva, že časy výrazného navyšovania cien áut sú už pomaly za nami, situácia sa stabilizovala a niektoré autá dokonca aj mierne zlacneli.
V ďalšej časti článku nájdete podrobný rebríček 15 najpredávanejších malých áut na Slovensku aj s počtom predaných kusov, medziročným porovnaním a aktuálnymi základnými cenami.