Nie je to tak dávno, čo musela automobilka Alfa Roemo premenovať svoje prvé malé SUV z Milano na Junior. Nebolo by na tom nič extra výnimočné, ak by sa tak nestalo pár dní po premiére. Svetový debut teda prebehol ešte s názvom Milano,. No čoskoro sa do alfy pustila talianska vláda, presnejšie – taliansky minister priemyslu Adolfo Urso. Ten povedal, že názov Milano porušuje taliansky zákon, ktorý stráži, aby „taliansky znejúce názvy“ nemohli niesť produkty, ktoré nie sú v skutočnosti talianske. „Auto s názvom Milano nemôže byť vyrábané v Poľsku. Zakazujú to talianske zákony,“ vyjadril sa Urso. Koncern Stellantis sa nechcel púšťať do sporov a tak ministrovi vyhovel. Auto premenoval na Junior, aby vyhovel čudesnej talianskej legislatíve.
Čítajte viac Talianska vláda vyhlásila vojnu Stellantisu. V prístave blokuje vyše 100 malých FiatovDôvodom, prečo sa Alfa Romeo Junior nevyrába v Taliansku ale v Poľku, je pritom logický a na svedomí ho má v podstate talianska vláda. Výroba v domácich fabrikách so silnými odbormi by totiž malé SUV predražila o 10 000 eur, čím by stratilo šance na úspech. Problémy sa však môžu zakrátko dotknúť aj iných áut. Napríklad trikolóru používal bežne Fiat 500, ktorý sa ešte donedávna vyrábal v Poľsku a čoskoro spustia produkciu odchádzajúcej generácie v Maroku. Odtiaľ sa bude ešte asi dva roky dodávať aj do Európy, kým nový Fiat New 500 nedostane okrem elektrickej verzie aj spaľovaciu. Z Poľska je aj Fiat 600 a z Maroka zas Fiat Topolino. Na oboch musela automobilka trikolóru odstrániť. Inak ich úrady odmietali doviesť do krajiny.
Pozrite si ako Fiat 500e „pózuje“ v protivládnom klipe bez loga
Čítajte viac Čo dokážu politici: Alfa musela premenovať nové SUV Milano na JuniorFiatu to už asi začína vadiť a tak sa pustil do nenápadného súboja s talianskou vládou. Zosmiešnil ju klipom elektrického Fiatu 500e, ktorý nemá na sebe žiadnu trikolóru a dokonca ani znak Fiatu. Po logách ostali len diery na karosérii. Video sprevádza text: „Keby toto auto nemalo logo, keby nemalo meno, keby na ňom nebola vlajka. Keby na ňom nebolo nič, čo hovorí, čím je alebo odkiaľ pochádza, rovnako by to každý spoznal. Pretože keď má auto ikonický dizajn a vždy predstavovalo radosť zo života, môže to byť jedine talianske a môže to byť jedine Fiat.” To je jasná správa Rímu, že chrániť talianske symboly takýmto spôsobom je minimálne trápne.
Čítajte viac Stellantis sa už s Talianmi neháda. Uchlácholil ich sľubom, z ktorého nemusí byť ničPrekvapivý je len fakt, že elektrický Fiat 500e sa vyrába v Taliansku a čoskoro ho na linkách v Turíne doplní aj nová Grande Panda. Práve tieto autá by teda nemali byť v rozpore s talianskymi zákonmi a môžu niesť trikolóru či iné talianske symboly. Na druhej strane je to vtipný a možno aj trochu odvážny protest voči politikom, ktorí sa cítia všemocní. Taliansky minister Adolfo Urso by sa mal zamyslieť. Iste by si prial, aby boli všetky Fiaty vyrábané v Taliansku, to by ale museli mať domáce závody oveľa vyššiu efektivitu. Lenže politici sa neradi konfrontujú s realitou a schvaľujú nepopulárne opatrenia. Napríklad prepúšťanie.