Stretnutie kľúčových hráčov v Pekingu naznačilo možný začiatok obchodnej vojny medzi Čínou a Európskou úniou. Dôvodom sú plány Bruselu zaviesť clá na dovoz čínskych elektromobilov. Podľa agentúry Reuters a čínskeho denníka Global Times sa na utorňajšom rokovaní zástupcovia čínskeho automobilového priemyslu zhodli na nutnosti tvrdej odplaty.
Čínski predstavitelia navrhli, aby vláda ako protiopatrenie zvážila zvýšenie dočasného 15% cla na 25% pre veľké sedany a SUV s objemom motora nad 2,5 litra dovážané z krajín EÚ. Stretnutia za zatvorenými dverami sa okrem čínskych automobiliek SAIC a BYD zúčastnili aj európske automobilky BMW, Volkswagen a Porsche. Hlavným cieľom bolo vyvinúť tlak na Brusel, aby upustil od avizovaných ciel.
Európska komisia totiž 12. júna oznámila pripravenosť od júla zaviesť až 38,1-percentné clo na čínske elektromobily, čím nasledovala podobný krok USA, ktoré zvýšili clo dokonca na 100 percent. Dôvodom je obava z rozšírenia čínskeho exportu lacných elektromobilov na európsky trh kvôli slabého domáceho dopytu.
Čínske úrady už predtým naznačili možné odvetné kroky voči Únii. Tento týždeň tamojšie ministerstvo obchodu ohlásilo antidumpingové vyšetrovanie dovozu bravčového mäsa z Európy. Médiá zároveň informovali, že čínski výrobcovia žiadajú Peking o kontrolu dovozu mliečnych výrobkov z EÚ.
Čítajte viac Šéf BMW: Clá na čínske autá sú veľkou chybou. Nechránia nás, ale poškodzujúHodnota vývozu áut z EÚ do Číny dosiahla vlani 19,4 miliardy eur, zatiaľ čo Únia doviezla čínske elektromobily za 9,7 miliardy eur. Čína predstavuje približne 30 % odbytu pre nemecké automobilky, ktoré sú spolu so slovenskými fabrikami, pričom Slovensko je štvrtým najväčším exportérom veľkých áut do Číny, zároveň najväčšími vývozmi väčších áut do tejto krajiny.
Zasiahnuť to môže odbyt VW Toureg, Porsche Cayenne aj Audi Q7/Q8 z Bratislavy, či Land Rover Defender a Discovery z Nitry. Prospech z navrhovaných čínskych ciel by mali najmä Británia a Japonsko, popri USA ďalší významní exportéri veľkých vozidiel na čínsky trh.