V máji 2024 registrácie áut v Európskej únii klesli o 3 %, pričom pokles bol zaznamenaný na troch zo štyroch hlavných trhov regiónu: v Taliansku (-6,6 %), Nemecku (-4,3 %) a Francúzsku (-2,9 %). Na druhej strane Španielsko dosiahlo minulý mesiac mierny rast o 3,4 %. Napriek májovému poklesu sa kumulatívny počet registrácií automobilov za prvých päť mesiacov roku 2024 zvýšil o 4,6 % na 4,6 milióna kusov.
Zaujímavé je, že v máji predaj klesol aj pri všetkých typoch pohonov – pri elektromobiloch, plug-in hybridoch, benzínových a aj naftových autách. Jedinou výnimkou boli mild hybridy a hybridy (nenabíjateľné zo zásuvky), ktoré naopak v máji pomerne slušne rástli. Pozrime sa na jednotlivé segmenty podrobnejšie.
V máji 2024 sa registrácie čistých elektromobilov znížili až o 12 % na 114 308 kusov, informuje o tom Európske združenie výrobcov automobilov ACEA. Jedinými veľkými trhmi z EÚ kde elektromobily rástli, boli Belgicko a Francúzsko, v ktorom momentálne prebieha silná podporná akcia v podobe tzv. sociálneho lízingu. Naproti tomu v Nemecku klesol predaj elektromobilov o vyše 30 percent. Od januára do mája bolo zaregistrovaných celkovo v EÚ 556 276 nových batériových elektromobilov, čo predstavuje nárast o 2 percentá v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
Registrácie plug-in hybridných áut zaznamenali minulý mesiac pokles o 14,7 %, pričom došlo k výraznému poklesu na dvoch najväčších trhoch: Belgicku (-36,6 %) a Francúzsku (-19,4 %). V máji tvorili plug-in hybridy 6,5 % z celkového trhu áut s 59 333 predanými kusmi.
Rástli hybridy a mild hybridy, teda elektrifikované autá, ktoré nemožno nabíjať zo zásuvky. Pri celkovom poklese trhu to bol jediný segment, ktorý v máji výrazne rástol – až o 16,2 % na viac ako 272 568 kusov.
Spoločný podiel benzínových a naftových áut klesol na 48,5 % z 52,1 %, takže predstavuje menej ako polovicu trhu. V máji 2024 sa predaj benzínových áut znížil o 5,6 % na 323 551 kusov, trh s naftovými autami zaznamenal ešte výraznejší pokles o 11,4 % na 118 733 kusov, čo predstavuje 13 % trhu.
Za poklesom spaľovacích áut treba hľadať hlavne Francúzsko, kde v oboch kategóriách nastal vyše 20-percentný pokles. Opäť za tým treba hľadať aktuálne prebiehajúcu masívnu akciu na podporu predaja elektromobilov.