O tom, že Američanom prekážajú aktivity čínskych automobiliek v Mexiku, sme písali už viackrát. Čínske automobilky totiž využívajú dohodu o voľnom obchode medzi USA a Mexikom, ktorá umožňuje legálne dostať do USA prakticky akékoľvek autá a náhradné diely, vyrábané Číňanmi s podmienkou, že sú vyrobené v Mexiku.
„Komerčné zadné vrátka ponechané pre dovoz čínskych áut by sa mali zatvoriť skôr, ako to spôsobí hromadné zatváranie závodov a stratu pracovných miest v Spojených štátoch,“ tvrdí americký priemyselný zväz Alliance for American Manufacturing.
Ten rozhodne nebude nadšený z najnovšej iniciatívy čínskej automobilky BYD. Tá totiž plánuje v Mexiku postaviť fabriku, ktorá by mala vytvoriť približne 10-tisíc ľudí, čo by značilo, že sa z nej stane jedna z najväčších automobilových tovární v krajine.

Aktuálne prebiehajú finálne rokovania o umiestnení fabriky, pričom oficiálne oznámenie sa očakáva v najbližších mesiacoch, povedal Jorge Vallejo, generálny riaditeľ BYD v Mexiku. Nepovedal, koľko z týchto pracovníkov by boli priamo zamestnaní spoločnosťou BYD a koľko miest by pripadlo na dodávateľov.
Len pre zaujímavosť – aktuálne je v Mexiku najväčšia fabrika koncernu VW v Puebla, kde sa vyrábajú Audi a ktorá priamo zamestnáva 6 100 pracovníkov na montážnych linkách a ďalších 5 000 v iných funkciách.
BYD chce tento rok predať v Mexiku 50 000 áut, povedal Vallejo. Minulý mesiac spoločnosť BYD uviedla na tamojší trh svoje hybridné nákladné vozidlo Shark. Nie je tiež tajomstvom, že podobný recept zvolí BYD aj v Európe. V Maďarsku plánuje otvoriť nový výrobný závod najneskôr v roku 2027.