Zdajú sa vám u nás autá drahé? Tak buďte radi, že ste sa nenarodili v Turecku. Tamojší štát si urobil zo záujemcov o autá doslova dojnú kravu. Ceny sú extrémne. Samozrejme, kvôli daňovej legislatíve. Pri kúpe platíte dane hneď tri. Najbolestnejšia je takzvaná zvláštna spotrebná daň SCT, ktorá je závislá od ceny auta, ale aj objemu motora. Po jej pripočítaní sa ešte celá suma zvýši o DPH. Je to naozaj šialené. Nebudeme vás zaťažovať detailmi, pretože systém je neuveriteľne zložitý. Ale vedzte, že SCT začína na 45 % už pri autách, ktorých motor nemá väčší zdvihový objem ako 1 600 centimetrov kubických. Spolu s DPH sa celkové zdanenie vyšplhá podľa ceny na 71 až 112,4 %. No a pri autách s motorom s objemom nad 2 000 ccm môže podľa ceny dodatočná daň predstavovať od 171 až do 277,6 %.
Čítajte viac Grécko sa bojí elektrických áut na trajektoch. Prijalo tvrdé opatrenieUveďme príklad. Za takú Šodu Scala s litrovým motorom zaplatíte takmer 37 000 eur. No a za Porsche Cayenne, ktoré stojí u nás povedzme 150 000 eur, je to až 600 000! To robí autá, najmä tie luxusnejšie, prakticky nedostupnými. Horšie je, že naškrabať na nové autá majú problém aj bežní Turci. Nedáva to celkom logiku, pretože toto zničujúce zdaňovanie sa týka aj áut vyrobených v Turecku, kde má svoje výrobné závody množstvo automobiliek. Aby bolo vôbec v Turecku možné predávať nové autá, vytvárajú automobilky špecifické verzie, prispôsobené tamojšej daňovej legislatíve. A sú naozaj kuriózne. Najnovšie sa takýmito „tureckými derivátmi“ pochválili Mercedes-Benz a BMW. Downsizing síce už pred rokmi zasiahol aj tieto prémiové značky, ale to, čo sa skrýva pod ich kapotou v Turecku, je priam neuveriteľné.
Čítajte viac Tomu neuveríte: Saab chce oživiť libanonský startupNajprv prišlo BMW s novým radom 5, ktorý poháňa 4-valec 1,6 TwinPower Turbo. Napriek tomu má označenie 520i, ako normálne dvojlitrové verzie. Nuž, nevieme si to celkom predstaviť. A čo je paradox, aj s takýmto poddimenzovaným motorom stojí v Turecku BMW 520i minimálne 127 600 eur. Mercedes-Benz zašiel ešte ďalej. Svoj sedan triedy E 180 vybavil pre turecký trh motorom s objemom len 1,5 litra. Má výkon 170 koní, čo je približne 126 kW. Aj tak zaň Turci zaplatia 127 000 eur, za ktoré môžete mať v Nemecku či u nás 6-valec, poriadny diesel alebo naftový plug-in hybrid. Odmenou môže byť vari len nízka spotreba, pretože Mercedes-Benz E 180 je vybavený mild-hybridným okruhom. Či ale dynamikou spĺňa predstavy o prémiovej limuzíne vyššej strednej triedy, je otázne.
Čítajte viac Tento Duster ešte nepoznáte. Vyrábať ho budú v Turecku