Obavy automobiliek sa napĺňajú. Elektromobily sa nepredávajú tak, ako predpokladali. Týka sa to aj českej Škody. Dôvodmi pomalšieho prechodu na elektromobilitu sú podľa jej šéfa Klausa Zellmera okrem iného vyššie ceny, nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, nálada spotrebiteľov alebo ich preferencie. „Spotrebitelia sú veľmi citliví na cenu. Aj preto je naozaj dôležité trafiť sa s modelom pod hranicu 20 000 eur. Keď sa pozriete na model Fabia, v niektorých európskych krajinách začína na 15 000 až 16 000 eurách. To je stále štvrtinový rozdiel oproti najlacnejšiemu plánovanému elektromobilu,“ vysvetlil šéf automobilky.
Čítajte viac Test: Škoda Kamiq 1,0 TSI – ‘out-doorová Scala‘ nesklame ani s troma valcamiBatériové elektromobily sú oproti autám s konvenčným pohonom drahšie, dôvodom sú predovšetkým ceny surovín a najmä batérií. „Štyridsať percent ceny elektromobilu tvoria batérie,“ doplnil Zellmer. Stratégiou automobilky bude aj predstavenie mestského crossoveru Škoda Epiq v budúcom roku s cenou okolo 25 000 eur. „To je rozumná ponuka za kompaktnejšie mestské SUV. Som presvedčený, že toto vozidlo zmení pravidlá hry,“ dodal šéf Škody.
Zellmer tiež povedal, že by si nestavil na koniec spaľovacích motorov v roku 2035, pre automobilku je to však plánovací predpoklad. „Mňa úprimne nedesí to, že rok 2035 bude znamenať koniec predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi. Oveľa väčší strach mám z toho, čo sa stane so všetkými autami so spaľovacími motormi, ktoré budú stále na trhu. Nemáme pre ne riešenie, ktoré by znižovalo emisie CO2,“ varuje Zellmer. Či sa legislatíva plánovaná pre rok 2035 posunie, bude podľa neho záležať od toho, ako budú reagovať spotrebitelia.
Čítajte viac Test: Škoda Superb Combi 2,0 TDI – očarí priestorom aj spotrebou. Cenou už asi niePodľa automobilového experta EY Petra Knapa Škoda logicky reaguje na meniacu sa situáciu na trhu. „Od minulého roka vidíme v Európe, ale nielen tu, razantné spomalenie rastu podielu nových elektromobilov na predajoch. Automobilky teraz všeobecne menia svoje produktové plány v reakcii na dopyt. Stále však musia brať do úvahy požadované priemerné emisie CO2 na registrované vozidlo, aby neplatili výrazné pokuty,“ okomentoval situáciu Knap.