Podnikať vo výrobe elektromobilov je chôdza po tenkom ľade. Za posledné roky tu máme viacero neúspechov. Od Dysonu, ktorý to radšej zabalil aj s miliardovými stratami ešte predtým, než spustil výrobu, cez holandský Lightyear až po bankroty startupov Byton, Faraday či Sono, Proterra, Lordstown a Electric Last Mile Solutions. Všetky narazili na vysoké náklady, ktoré im neumožnili generovať očakávaný zisk. V dobrej kondícii však nie je ani Rivian či Lucid. A ani tradiční výrobcovia, ktorí dokážu plátať straty na elektrických autách z predaja tých konvenčných, nie sú nadšení. Výdavky na elektromobily nedávno okresal Volkswagen či Mercedes-Benz a to nehovoríme o Forde, ktorý priznal po miliardových stratách, že stávka na elektromobily bola chybným krokom.
Smrť prichádzala rýchlo
Ako sa môžu veľké ambície zmeniť na veľký neúspech, a to doslova z večera do rána, dokumentuje aj posledný vývoj Fiskeru, druhej automobilky založenej dánskym dizajnérom Henrikom Fiskerom. Tá prvá už skrachovala a tá druhú už nemá čo zachrániť. Pritom Henrik Fisker ešte vlani staval vzdušné zámky. Dokonca organizoval „Deň produktovej vízie“, kde predstavil nové modely vrátane lacného elektromobilu a elektrického pickupu. „Fisker nestojí na mieste,“ vyhlásil. Chceme, aby svet vedel, že máme veľké plány a plánujeme prejsť do niekoľkých rôznych segmentov, pričom každý z nich predefinujeme našou jedinečnou kombináciou dizajnu, inovácií a udržateľnosti.“ Ako však vyplýva z konkurzného konania podľa kapitoly 11, Fisker čelil finančnej tiesni už v auguste minulého roka.
V tom čase sa firma pokúšala zvýšiť výrobu SUV Ocean. Lenže zákazníci oň nejavili záujem. Naopak, začali rušiť objednávky, čo bolo aj výsledkom negatívnych recenzií na Ocean zo strany motoristických novinárov a škandálu s bezpečnosťou, keďže IIHS upozornilo na to, že zaparkované autá sa môžu dať samovoľne do pohybu. Nehovoríme pritom o nejakých stovkách, ale rovno o tisícoch zrušených transakcií. Koncom marca si kúpu Fiskera Ocean rozmyslelo viac ako 40 000 zákazníkov z pôvodných 70 000, a navyše firma musela vrátiť pôvodné zálohy vo výške asi deväť miliónov dolárov. Na autách síce Fisker zarobil 273 miliónov dolárov, ale dlh sa nebezpečne priblížil k miliarde. Narástol na 940 miliónov dolárov.
Ostali len dlhy
Fisker sa snažil o partnerstvo alebo investíciu od inej automobilky, konkrétne od Nissanu, tieto rokovania však začiatkom roka skrachovali. Výsledkom bolo zastavenie výroby modelu Ocean, niekoľko kôl prepúšťania a napokon žiadosť o ochranu pred bankrotom. To malo Fiskeru poskytnúť „priestor na oddych“ a umožniť „stabilizáciu operácií pri riadnej a efektívnej likvidácii aktív“. Lenže s množstvom veriteľov a dlhov je nejasné, či spoločnosť bude môcť fungovať v akejkoľvek zmysluplnej forme. Jedným z hlavných problémov je napríklad osud 4 300 nepredaných SUV Ocean. Brian Resnick, právnik zastupujúci Fisker, uviedol, že spoločnosť dosiahla dohodu o predaji týchto áut nemenovanej spoločnosti, ktorá sa zaoberá prenájmom vozidiel. Peniaze z predaja majú smerovať k najväčšiemu veriteľovi, spoločnosti Heights Capital Management, ktorá firme v roku 2023 požičala viac ako 500 miliónov dolárov.
Čítajte viac Prečo Fisker bankrotuje? Zamestnanci odhaľujú utajenú pravduLenže Fisker má tiež záväzky voči ďalším veriteľom, vrátane spoločnosti Bertrandt AG, ktorá sa podieľala na vývoji nových modelov. A ďalších 600 miliónov dolárov dlží nezabezpečeným veriteľom, ktorí sú nespokojní s tým, ako Heights ovládol situáciu. „V podstate odovzdali celý obchod spoločnosti Heights,“ povedal Alex Lees, právnik zastupujúci ostatných veriteľov s tým, že Fisker vykonáva likvidáciu mimo dohľadu súdu a len v prospech jedného veriteľa. Obeťami sú však aj zákazníci. Šíria sa informácie, že ak majú majitelia Fiskerov Ocean problém, nikto im neposkytuje podporu, servisné asistenčné služby a zabudnúť môžu aj na aktualizáciu softvéru. Jednoducho, vo firme im nik nezdvíha telefón.