Už 300 autoservisov používa umelú inteligenciu. Prácu ľuďom neberie

Umelá inteligencia už prenikla na palubu áut cez infotainment. Vďaka nej sa môžeme s autom napríklad rozprávať a zadávať mu povely či otázky. Potenciál je však oveľa väčší. Umelú inteligenciu začínajú využívať aj autoservisy.

28.06.2024 12:00
debata
Skener vybavený kamerami je schopný za pár... Foto: UVEey
UVeye - skener na autá s umelou inteligenciou Skener vybavený kamerami je schopný za pár sekúnd odhaliť množstvo nedostatkov vozidla – hrdzu, poškodenia karosérie a podvozka, unikajúci olej či zlý stav pneumatík.

Jedným z príkladov je diagnostický systém používaný viacerými americkými autoservismi a predajcami, ako napríklad Findlay Cadillac v Las Vegas. Ten zaviedol umelú inteligenciu na vstupnej kontrole vozidiel. Táto technológia demonštruje schopnosť umelej inteligencie, ale bez toho, aby obrala ľudí o prácu.

Findlay Cadillac používa automatizovaný skener, vyvinutý spoločnosťou UVEye. Proces kontroly je rýchly a jednoduchý. Vozidlo pri vjazde do servisu prejde cez skenovaciu bránu, ktorá urobí viacero fotografií auta zo všetkých uhlov – vrátane podvozku. Softvér následne vyhodnotí snímky a odhalí chyby na exteriéri, pneumatikách a viditeľných mechanických komponentoch.

Pirelli - virtuálny simulátor 2023 Čítajte viac Pirelli zrýchli vývoj pneumatík o 30 %. Pomôže umelá inteligencia aj simulátor

O 30 až 45 sekúnd neskôr dostane zákazník „správu o stave vozidla“. V závislosti od zistení môžu potom mechanici riešiť potenciálne problémy. Emmanuel Epino, šéf Findlay Cadillac, si systém podporovaný umelou inteligenciou nevie vynachváliť a tvrdí, že často odhalí aj to, čo si ani skúsení technici servisu nevšimnú. Novú technológiu už v USA nasadili do približne 300 prevádzok.

Kamera na sledovanie bezpečnostného pásu Čítajte viac Umelá inteligencia vytáča vodičov. Už stovky ľudí prišlo o ‘vodičáky‘

Daniel Frandsen z UVEye povedal, že ich automatizovaný systém kontroly vozidiel dokáže rýchlo odhaliť aj také poruchy, ako je napríklad únik oleja, čo by si za normálnych okolností vyžadovalo oveľa viac času, už len kvôli zdvihnutiu vozidla na zdviháku. Čo je však dôležité, použitie skenera s umelou inteligenciou nevedie k strate pracovných miest. Naopak, dôsledná diagnostika prináša viacej práce.

Ako povedal Epino, „jedinou osobou, pre ktorú môže byť stretnutie s umelou inteligenciou v servise bolestivé, je zákazník“. A to pre možné neočakávané náklady, ak systém upozorní na predtým neodhalenú chybu. Napriek tomu poznamenal, že je lepšie nájsť potenciálne problémy v predstihu, aby sa dali „liečiť“ skôr, než spôsobia nejaké problémy priamo na ceste.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #servis áut #oprava áut #derviš #umelá inteligencia AI
Články podľa značiek