Absolútny úlet: Japonci chcú nahradiť kamióny 500-kilometrovým pásovým dopravníkom

Tento dopravník, ktorý by mal byť plne automatizovaný, bude schopný denne prepraviť rovnaké množstvo tovaru ako 25 tisíc kamiónov.

10.07.2024 14:00
101296560 b02a499916
Extrémne dlhé pásové prepravníky s dĺžkou v kilometroch existujú aj dnes, hoci 500-kilometrový by bol unikátom. (ilustračné foto)
debata (8)

Japonské ministerstvo pre miestny rozvoj, infraštruktúru, transport a turizmus predstavilo unikátny projekt na vybudovanie 500-kilometrového pásového dopravníka medzi Tokiom a Osakou. Chcú ním nahradiť kamióny, pretože Japonsko má aktuálne katastrofálny nedostatok vodičov nákladných áut. Prognózy naznačujú, že do roku 2030 by Japonsko mohlo mať o 37 percent menej vodičov nákladných vozidiel, čo predstavuje približne 480 tisíc vodičov.

Tento dopravník bude schopný prepraviť rovnaké množstvo tovaru ako 25 tisíc kamiónov denne. Bude fungovať nepretržite, čo výrazne zvýši efektivitu a spoľahlivosť prepravy. Pozostávať by mal z nadzemného prepravného pásu pre menšie zásielky a podzemného tunela pre väčšie.

Pásový prepravník by mal mať nadzemnú a...
500km conveyor belt Pásový prepravník by mal mať nadzemnú a podzemnú časť.

Najväčším limitom celého projektu je cena – ak sa bude stavať prepravník v plnom variante s nadzemnou aj podzemnou časťou, tak každých 10 kilometrov by stálo približne pol miliardy eur. Takže pri dĺžke približne 500 kilometrov by celý projekt stál okolo 25 miliárd eur.

Dokončenie projektu je naplánované na rok 2034, čo vyvoláva otázky o jeho relevantnosti a efektívnosti v budúcnosti. Napriek tomu, že takýto dopravný systém by mohol výrazne znížiť závislosť na kamiónovej doprave a riešiť súčasný nedostatok vodičov, jeho vysoké náklady a dlhá doba výstavby predstavujú značný problém najmä v súčasnej turbulentnej dobe, keď je akékoľvek dlhodobé plánovanie vysoko rizikové.

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Japonsko #kamiónová doprava #prepravný pás #pásový dopravník
Články podľa značiek