Octavia pred i30: Toto je 15 najpredávanejších áut na Slovensku po 1. polroku

Škoda má v rebríčku 15 najpredávanejších áut 6 zástupcov, po dvoch v ňom majú Kia, Hyundai a Toyota.

12.07.2024 06:00
Škoda Octavia, facelift 2024 Foto: ,
Škoda Octavia, najobľúbenejšie auto Slovákov, prešlo v tomto roku miernou modernizáciou.
debata (27)

Tento rok sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) za prvých šesť mesiacov zaregistrovalo vyše 47 000 nových osobných áut (kategória M1). Z toho v júni 8 796, čo značí v porovnaní s júnom 2023 (8 371) mierny medziročný nárast na úrovni približne 5 percent. Po výraznejšom májovom poklese o vyše 9 percent sa tak registrácie nových áut v júni opäť vrátili do čiernych čísiel.

Pozrime sa na medziročné porovnanie po prvom polroku, ktoré má predsa len vyššiu výpovednú hodnotu a viac napovie o tohtoročnom trende. Za prvých šesť mesiacov roku 2024 sa na Slovensku registrovalo spolu 47 142 nových áut, v rovnakom období uplynulého roku to bolo 45 457 áut. To značí mierny nárast na úrovni 3,71 percenta. To je v súlade s očakávaniami mnohých analytikov, predpokladajúcich, že trh s novými autami bude na Slovensku a aj v celoeurópskom meradle v tomto roku skôr stagnovať, alebo rásť len veľmi pozvoľna.

Porovnali sme nový Ceed so Cedoom, ktorý najazdil 100 000 km
Video

Postupne sa zastavil aj rast podielu elektrifikovaných áut (elektromobily + plug-in hybridy). Za prvý polrok 2024 sa ich predalo 2 308, čo predstavuje trhový podiel na úrovni 4,9 percenta. Ide o mierny medziročný pokles, v roku 2023 sa ich za prvých šesť mesiacov predalo 2 353 a ich podiel na trhu bol na úrovni 5,2 percenta. Predaje elektromobilov a plug-in hybridov už nie sú na slovenskom trhu po prvých šiestich mesiacoch vyrovnané, elektromobily začínajú mierne prevažovať (1 233 verzus 1 075 kusov).

Pokiaľ sa pozrieme na čisté elektromobily (BEV), tak za prvý polrok sa ich na Slovensku predalo už spomenutých 1 233 kusov, zatiaľ čo pred rokom to bolo 1 086. To značí nárast predaja o 14,7 percenta. To síce nevyzerá zle, no väčšiu výpovednú hodnotu než predané kusy má trhový podiel elektromobilov. Ten bol za prvých šesť mesiacov roku 2024 na úrovni 2,62 percenta, zatiaľ čo v rovnakom období roku 2023 to bolo 2,39 percenta. To žiaden extra veľký progres nie je, v počte elektromobilov patríme prakticky na úplný chvost celej EÚ.

Až do mája v predaji čistých elektromobilov dominovala Škoda, no po prvom polroku ju „preskočili“ Volkswagen, ktorý eviduje 210 nových registrácií a taktiež aj Kia so 168 registráciami. Škoda je so 164 registráciami aktuálne tretia. Nasleduje Mercedes-Benz, ktorý sa so 136 registráciami mierne odpútal od BMW (112). Za zmienku stojí, že Škoda urobila dobré čísla s jediným čisto elektrickým modelom vo svojom portfóliu, ktorým je Enyaq. Pravdou však je, že už v tomto roku sa dočkáme aj ďalšieho.

Škoda totiž už onedlho zaradí do svojho portfólia aj druhý čistý elektromobil – Elroq. My sme mali možnosť poriadne si ho „ohmatať“ pred niekoľkými dňami v Amsterdame, kde sme jazdili s ešte maskovaným prototypom, no automobilka nám umožnila pozrieť si ho aj bez maskovania ešte pred svetovou premiérou. Tieto informácie sú však zatiaľ pod prísnym embargom.

Maskovaný prototyp elektrickej Škody Elroq (2024) Čítajte viac Nová Škoda Elroq: V Amsterdame sme mali možnosť jazdiť s maskovaným prototypom

Vo vyššie uvedených číslach však nie je zarátaná Tesla, ktorá nemá na Slovensku oficiálne zastúpenie a preto nefiguruje v štatistikách ZAP SR. To je dosť zásadný rozdiel, pretože podľa štatistík, ktoré poskytla Pravde SEVA (Slovenská asociácia pre elektromobilitu) patrí Tesla k popredným elektroznačkám na Slovensku.

Ak sa pozrieme na registrácie nových áut čisto za jún, tak v ňom sa zaregistrovalo 8 746 nových áut, zatiaľ čo v máji to bolo „len“ 7 294. To je nárast o vyše 20 percent. Takto skokový nárast v júni však nie je nezvyčajný. Pri registráciách nových áut je to totiž trochu zvláštny mesiac.

Zjednodušene povedané – vždy keď príde k nejakej zásadnejšej zmene týkajúcej sa povinnej výbavy áut v EÚ, akou sú teraz napríklad tzv. „čierne skrinky“, alebo povinné upozornenie na prekročenú rýchlosť, prichádza k tzv. dopredajom áut, ktoré túto výbavu nemajú. Vtedy sa stanoví nejaký termín, do ktorého ich možno predať a keď sa to nepodarí, importéri majú možnosť takéto autá zaregistrovať už len na tzv. výnimky, udeľované Ministerstvom dopravy a následne ich predávať ešte celý ďalší rok. Tento rok bol stanovený pre registráciu výnimiek termín 6. júla.

Udeľovanie týchto výnimiek sa riadi prísnymi pravidlami, obmedzujúcimi na základe konkrétnych kritérií počet áut, ktoré takto môže importér zaregistrovať. A keďže tento počet je limitovaný, tak značky, ktoré majú vyššie skladové zásoby, nútili predajcov, aby „nadbytočné“ autá do 6. júla zaregistrovali na značky.

Ssang Yong-Korando Čítajte viac Aké autá kupujú Česi? Medzi 20 bestsellerov zamierili MG ZS aj Korando

V podstate ani nemali inú možnosť, inak by tieto „nadlimitné“ autá nebolo možné v EÚ vôbec registrovať. Takže v júni ich vo veľkom nakúpili predajcovia, zaregistrovali na seba a následne sa ich budú snažiť predať klientom. A to trochu deformuje júnové štatistiky predaja, preto niektoré značky a autá v šiestom mesiaci zrazu „vyleteli“ nezvykle vysoko a zdvihol sa aj celkový počet registrovaných áut. Netreba však z toho robiť senzáciu, nejde zo strany importérov a predajcov o žiadnu špekuláciu, je to jediná legálna možnosť, ako môžu tieto autá predávať ďalej.

Toľko odbočka k júnovému predaju a aj nižšie uvedeným údajom za celý prvý polrok. Pozrime sa na ne teraz podrobnejšie. Najpredávanejším modelom na Slovensku je po prvom polroku s veľkým náskokom Škoda Octavia, za ňou nasleduje Hyundai i30 a prvú trojku uzatvára ďalší model Škody – Fabia. Škoda má v top 15 hneď 6 zástupcov, po dvoch majú Kia, Hyundai a Toyota a po jednom Dacia, Volkswagen a Suzuki.

Volkswagen Golf na 16. mieste pritom len tesne zaostáva za top 15 a do konca roku by sa do rebríčku mohol prepracovať. V top 15 stále nie je žiadny francúzsky model, najlepší je na 19. mieste Citroën C3, do 30. miesta v ňom nie je žiaden ďalší „francúz“.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 27 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #predaj áut #ZAP SR #najpredávanejšie autá na Slovensku #TOP 10 áut
Články podľa značiek