Rusi majú obrovské problémy so servisom čínskych áut. Čoskoro sa zmenia na ‘tehly‘

Čínske automobilky síce obsadili ruský trh, ale o zákazníkov sa veľmi nestarajú. Chýbajú manuály, diagnostické prístroje aj náhradné diely. A to nehovoríme o kolapse platieb do Číny. Banky sa boja sekundárnych sankcií.

18.07.2024 16:00
Čínske autá - Moskva Foto:
Čínske automobilky, ktoré trpia nadprodukciou, sa síce radi zbavia vyrobených áut v Rusku, ale o popredajný servis sa nestarajú.
debata (4)

Vyzeralo to, že čínsky automobilový priemysel zachráni Rusko pred nedostatkom áut. Čínske značky doslova vtrhli na uvoľnený trh po hromadnom exode západných výrobcov. Už vlani bolo každé druhé auto predané v Rusku čínske. V decembri dosiahol podiel čínskych značiek dokonca 61 %. A tento rok má tempo prieniku čínskych automobiliek v tejto krajine zasiahnutej sankciami opäť rásť. V pláne je predať v Rusku až milión kusov. Nie všetko však ide ako po masle. Ako informuje Moscow Times, situáciu skomplikovali problémy s platbami do Číny. Už vo februári totiž USA pohrozili čínskym bankám spolupracujúcim s Ruskom sekundárnymi sankciami. Zdá sa, že to zabralo. V praxi to znamená, že ruskí predajcovia nedokážu prevádzať peniaze za nové autá ani za náhradné diely z Číny.

Volga - premiéra troch nových modelov 2024 Čítajte viac Volga je vraj novou ruskou Škodou. ‘Nasťahuje‘ sa do jej fabriky aj predajní

Situácia dospela do štádia, že platby sa dajú uskutočňovať len prostredníctvom agentov, ktorí si za svoje služby účtujú mastné poplatky vo výške päť až 10 %. Tí ponúkajú, že prídu do Moskvy a vyzdvihnú peniaze v hotovosti. Viacerí predajcovia čínskych áut v Rusku si však nie sú istí legálnosťou takejto platobnej schémy. „Problém narastá ako snehová guľa a ak sa nevyrieši, už zajtra by sa mohol trh úplne zrútiť," varuje Alexej Podšekoldin, prezident Ruskej asociácie predajcov áut (ROAD). Predpokladá, že za takýchto okolností sa nepodarí v Rusku tento rok predať 1,3 milióna nových vozidiel, čo bola i tak pesimistická predpoveď. Situácia má zhubný vplyv najmä na zákazníkov. Nejde totiž len o sťažený prístup k novým autám, ale aj o problémy so servisom.

towing-services-1-1024x683 tractaribistrita ro Čítajte viac Autá zhabané opilcom putujú čoraz častejšie na front. Posielajú ich tam Ukrajinci aj Rusi

Predajcom chýbajú náhradné diely, pretože za ne nedokážu zaplatiť. Navyše, čínske značky sa nejdú v starostlivosti o zákazníkov práve pretrhnúť. Mnoho značiek nemá v Rusku sklady náhradných dielov, takže aj za ideálnych podmienok trvajú ich dodávky minimálne mesiac. Neexistujú ani katalógy náhradných dielov v ruštine či angličtine. „Známy z veľkej moskovskej predajne áut mi povedal, že ak niečo potrebuje, odfotografuje súčiastku a obrázok pošle Číňanom s tým, aby mu poslali takú istú,“ uvádza príklad Podšekoldin. Tam sa však problémy nekončia. Mnohé značky nemajú dokonca ani diagnostické vybavenie vrátane módnych elektromobilov a hybridov Lixiang a Zeekr, takže predajcovia sa nevedia dopátrať k chybovým hláseniam.

Rusko - dovoz áut Čítajte viac Studená sprcha: Tisíce Rusov príde o dovezené autá. Ak nezaplatia

„Čínski výrobcovia sa boja akejkoľvek interakcie a blokujú prístup do svojich elektronických databáz,“ vysvetľuje prezident ROAD. Chýbajú aj kvalitné manuály. „Keď si kúpite kosačku na trávu, dostanete brožúru, v ktorej je napísané, kam naliať olej a ako ju ovládať, ale k autu za tri milióny rubľov nedostanete nič,“ rozhorčuje sa prezident Inšpektorátu bezpečnosti cestnej premávky. „Neexistujú ani školiace strediská, predajcovia si musia sami zaškoliť mechanikov, rozobrať motory, prevodovky a tak ďalej,“ dodáva. Asociácia predajcov áut preto lobuje za legislatívu, ktorá by zaviazala výrobcov uchovávať všetky technické informácie o aute v Rusku. „V opačnom prípade sa môže zopakovať situácia, aká tu bola s Mercedesmi, BMW alebo Renaultom, z ktorých sa zo dňa na deň stali doslova nepojazdné tehly,“ vysvetľuje Podšekoldin.

Rusi prvýkrát ukázali úder bombou FAB-3000

Video

Stále však nie sme na konci. Nedostatok náhradných dielov, diagnostických zariadení a manuálov vytvára živnú pôdu pre konflikty medzi predajcami a zákazníkmi nespokojnými s poruchami a dlhými časmi opráv, vysvetľuje Podšekoldin. A nejde len o sťažnosti. Spotrebiteľský zákon umožňuje totiž zákazníkom žiadať vrátenie peňazí za auto a ak sa obrátia na súd, udeľuje im zákon aj právo na penále vo výške jedného percenta denne z výšky pohľadávky. „Výsledkom je, že zo súdnych sporov s dílermi vznikol celý kriminálny biznis, keď sú od predajcov vymáhané sumy vo výške dvoj- až trojnásobku cien nových áut,“ rozhorčuje sa Podšekoldin. „Je to ako v 90. rokoch, keď za mnou chodili výpalníci,“ dodáva.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Rusko #čínske autá
Články podľa značiek