Vyzeralo to, že čínsky automobilový priemysel zachráni Rusko pred nedostatkom áut. Čínske značky doslova vtrhli na uvoľnený trh po hromadnom exode západných výrobcov. Už vlani bolo každé druhé auto predané v Rusku čínske. V decembri dosiahol podiel čínskych značiek dokonca 61 %. A tento rok má tempo prieniku čínskych automobiliek v tejto krajine zasiahnutej sankciami opäť rásť. V pláne je predať v Rusku až milión kusov. Nie všetko však ide ako po masle. Ako informuje Moscow Times, situáciu skomplikovali problémy s platbami do Číny. Už vo februári totiž USA pohrozili čínskym bankám spolupracujúcim s Ruskom sekundárnymi sankciami. Zdá sa, že to zabralo. V praxi to znamená, že ruskí predajcovia nedokážu prevádzať peniaze za nové autá ani za náhradné diely z Číny.

Situácia dospela do štádia, že platby sa dajú uskutočňovať len prostredníctvom agentov, ktorí si za svoje služby účtujú mastné poplatky vo výške päť až 10 %. Tí ponúkajú, že prídu do Moskvy a vyzdvihnú peniaze v hotovosti. Viacerí predajcovia čínskych áut v Rusku si však nie sú istí legálnosťou takejto platobnej schémy. „Problém narastá ako snehová guľa a ak sa nevyrieši, už zajtra by sa mohol trh úplne zrútiť," varuje Alexej Podšekoldin, prezident Ruskej asociácie predajcov áut (ROAD). Predpokladá, že za takýchto okolností sa nepodarí v Rusku tento rok predať 1,3 milióna nových vozidiel, čo bola i tak pesimistická predpoveď. Situácia má zhubný vplyv najmä na zákazníkov. Nejde totiž len o sťažený prístup k novým autám, ale aj o problémy so servisom.

Predajcom chýbajú náhradné diely, pretože za ne nedokážu zaplatiť. Navyše, čínske značky sa nejdú v starostlivosti o zákazníkov práve pretrhnúť. Mnoho značiek nemá v Rusku sklady náhradných dielov, takže aj za ideálnych podmienok trvajú ich dodávky minimálne mesiac. Neexistujú ani katalógy náhradných dielov v ruštine či angličtine. „Známy z veľkej moskovskej predajne áut mi povedal, že ak niečo potrebuje, odfotografuje súčiastku a obrázok pošle Číňanom s tým, aby mu poslali takú istú,“ uvádza príklad Podšekoldin. Tam sa však problémy nekončia. Mnohé značky nemajú dokonca ani diagnostické vybavenie vrátane módnych elektromobilov a hybridov Lixiang a Zeekr, takže predajcovia sa nevedia dopátrať k chybovým hláseniam.

„Čínski výrobcovia sa boja akejkoľvek interakcie a blokujú prístup do svojich elektronických databáz,“ vysvetľuje prezident ROAD. Chýbajú aj kvalitné manuály. „Keď si kúpite kosačku na trávu, dostanete brožúru, v ktorej je napísané, kam naliať olej a ako ju ovládať, ale k autu za tri milióny rubľov nedostanete nič,“ rozhorčuje sa prezident Inšpektorátu bezpečnosti cestnej premávky. „Neexistujú ani školiace strediská, predajcovia si musia sami zaškoliť mechanikov, rozobrať motory, prevodovky a tak ďalej,“ dodáva. Asociácia predajcov áut preto lobuje za legislatívu, ktorá by zaviazala výrobcov uchovávať všetky technické informácie o aute v Rusku. „V opačnom prípade sa môže zopakovať situácia, aká tu bola s Mercedesmi, BMW alebo Renaultom, z ktorých sa zo dňa na deň stali doslova nepojazdné tehly,“ vysvetľuje Podšekoldin.
Rusi prvýkrát ukázali úder bombou FAB-3000
Stále však nie sme na konci. Nedostatok náhradných dielov, diagnostických zariadení a manuálov vytvára živnú pôdu pre konflikty medzi predajcami a zákazníkmi nespokojnými s poruchami a dlhými časmi opráv, vysvetľuje Podšekoldin. A nejde len o sťažnosti. Spotrebiteľský zákon umožňuje totiž zákazníkom žiadať vrátenie peňazí za auto a ak sa obrátia na súd, udeľuje im zákon aj právo na penále vo výške jedného percenta denne z výšky pohľadávky. „Výsledkom je, že zo súdnych sporov s dílermi vznikol celý kriminálny biznis, keď sú od predajcov vymáhané sumy vo výške dvoj- až trojnásobku cien nových áut,“ rozhorčuje sa Podšekoldin. „Je to ako v 90. rokoch, keď za mnou chodili výpalníci,“ dodáva.