Predĺžené lehoty STK, sľubované SNS, sú nezmysel. Navyše by mohli zvýšiť ceny

Andrej Danko a Rudolf Huliak sa tento týždeň snažili získať priazeň motoristov prísľubom predĺženia lehôt na povinné technické a emisné kontroly áut. Odborník však pripomína, že návrh SNS je v rozpore s európskou legislatívou.

19.07.2024 06:00
STK
Predĺženie lehôt STK a EK by sa motoristom iste páčilo, ale návrh SNS je v rozpore s európskymi smernicami.
debata (28)

Slovenská národná strana sa tento týždeň na tlačovej konferencii zaliečala motoristom prísľubom novely zákona, ktorá by znížila počet návštev staníc technickej a emisnej kontroly. Ako informovali Andrej Danko a Rudolf Huliak, SNS plánuje prísť po lete s legislatívnym návrhom predĺženia intervalov povinných kontrol. Pre nové autá sa má predĺžiť lehota prvej návštevy zo štyroch na päť rokov a pri starších autách z dvoch na tri roky. Rudolf Huliak argumentoval tým, že dopravné nehody spôsobené zlým technickým stavom vozidla majú na celkovom počte nehôd zanedbateľný podiel. „Percentá to nie sú, sú to pomaly promile, keď technický stav vozidla proste zaviní danú nehodu,“ povedal Huliak.

Desať vecí, na ktoré nesmiete zabudnúť pred STK

Video
SR Košice Doprava STK KEX Čítajte viac Budeme chodiť na STK len každé tri roky? SNS to chce

Lehoty návštev staníc STK a EK tak, ako ich upravuje súčasná legislatíva, považuje dokonca za šikanovanie motoristov. „Skutočne je to šikanózne, najmä čo sa týka majiteľov starších vozidiel. Musíme sa pozrieť na tie euronormy, lebo nie sme národ, aby sme si tu pomaly každé tri roky kupovali nové auto,“ povedal Huliak. Hoci by sa návrh SNS mnohým motoristom pozdával, ide o nezmysel, ktorým by sa Slovensko dostalo do rozporu s európskou legislatívou a navyše by táto zmena mohla spôsobiť aj zvýšenie cien za technické a emisné kontroly. Pre niektorých prevádzkovateľov staníc STK a EK by mohla byť úprava likvidačná. Upozorňuje na to Marián Rybianský, riaditeľ spoločnosti Testek, ktorá je inšpekčným orgánom rezortu dopravy pre činnosti technickej kontroly.

SR Košice Doprava STK KEX Čítajte viac Toto je 9 dôvodov, prečo najčastejšie ‘vyletíme‘ z STK. Pozor na ne

"Lehoty technických a emisných kontrol pre niektoré skupiny vozidiel v členských štátoch EÚ jednotne stanovuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/45/EÚ. Okrem iného aj pre osobné automobily, tie musia absolvovať prvú kontrolu najneskôr štyri roky po uvedení do prevádzky a potom najneskôr každé dva roky. Členské štáty nemôžu podľa smernice tieto lehoty predĺžiť, jedine skrátiť, aby boli vozidlá kontrolované častejšie. Slovensko teda aktuálne plní minimálne požiadavky legislatívy EÚ, predĺženie lehôt by s ňou už v súlade nebolo,“ napísal na otázku Pravdy Rybianský.

mreporter nehoda Čítajte viac Pozastavenie prevádzky auta po nehode: Na opravu máte obmedzený čas a povinnú STK

„Pokiaľ ide o prispôsobenie kritérií veku vozidla, v niektorých kontrolných položkách s tým smernica EÚ priamo ráta. Napríklad pri účinku prevádzkovej brzdy sú požiadavky na staršie vozidlá o čosi miernejšie. Slovenské národné predpisy navyše nad rámec smernice zohľadňujú pri kritériách vek vozidla aj v ďalších položkách, tam, kde to nie je v rozpore so smernicou," dodal Rybianský. Predĺženie lehôt preto expert na STK považuje za bezpredmetné. Ak by sa tak však stalo, mohlo by to mať ďalšie negatívne dosahy. Zmeny by znamenali výpadok príjmov STK, pričom náklady by ostali takmer rovnaké. Reakciou pracovísk by asi bolo buď zvýšenie cien za technické a emisné kontroly, ktoré nie sú regulované, alebo ak by ďalšie prevádzkovanie nebolo ani tak rentabilné, tak skončenie činnosti,“ varuje Rybianský.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 28 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #EK #STK #emisné kontroly #technické kontrol
Články podľa značiek