Vlani prešlo nárazovými testami konzorcia Euro NCAP len 17 nových áut. Mohli za to najmä sprísnené pravidlá. Tým, že v roku 2023 menilo Euro NCAP metodiku hodnotenia, výrobcovia sa s crashtestom poponáhľali tak, aby skúškami prešli radšej do konca roka 2022. Na palube tak ešte nemuseli byť systémy ako upozornenie na prítomnosť dieťaťa na zadných sedadlách ani detekcia cyklistov a ďalších zraniteľných účastníkov cestnej premávky. No ani tento rok sa automobilkám do crashtestov príliš nechce. Dôvod je ten istý. Od tohto roka požaduje Euro NCAP od nových áut ďalšie povinné prvky – autonómne brzdy, monitoring jazdných pruhov či detekciu pozornosti vodiča. Pri ochrane ostatných účastníkov cestnej premávky sa vyžaduje správna reakcia asistenčných systémov napríklad na motocykle v inom jazdnom pruhu.
Výsledky testov Euro NCAP – júl 2024
O bod môže auto prísť aj kvôli absencii detekcie obsadenosti zadných sedadiel a o ďalšie napríklad za to, že okrem upozornenia na neželané opustenie jazdného pruhu vás nedokáže vrátiť späť zásahom do riadenia. Je teda logické, že päť nových áut, ktoré sa dostavili do prvého tohtoročného kola crashtestov, to malo ťažšie ako ich konkurenti testovaní vlani a predvlani. Do testovacieho „pekla“ sa dostavili Dacia Duster, Mercedes-Benz triedy E, Suzuki Swift, VW Passat, Škoda Kodiaq a Škoda Superb. Kým nemeckí a českí zástupcovia dostali maximálne 5-hviezdičkové hodnotenie, čo sa očakávalo, dve lacnejšie autá na nové pravidlá doplatili. Dacia Duster a Suzuki Swift prišli o dve hviezdičky.
Absencia niektorých asistenčných systémov by sa dala pochopiť, ale obe vozidlá ukázali aj „hardvérové“ nedostatky. Pri ochrane dospelej posádky počas čelného nárazu ponúkajú len slabú ochranu hrudníka a pri bočnom náraze zas vzniká vysoké riziko podkĺznutia pod bezpečnostné pásy a kontaktu hláv vodiča a spolujazdca. Swift k tomu pridáva veľmi nízke hodnotenie ochrany detí. V tejto disciplíne získal kompaktný japonec len 65 %, čo je najhorší výsledok od roku 2021 – od čias elektrickej Dacie Spring. Je možné, že na kritiku Euro NCAP automobilky zareagujú čiastkovými úpravami, čo je v podstate bežná prax. Otázkou je, či sa prípadné zlepšenia neodrazia na zvýšení cien. Pritom práve cena je v prípade Dacie aj Suzuki jedným z faktorov ich úspechu.
Čítajte viac Green NCAP: Ktoré autá sú najčistejšie? Ekohviezdou je vraj Dacia Spring