Odchod Renaultu z ruského AvtoVaz-u v reakcii na inváziu na Ukrajine bol pre Rusov skutočnou pohromou. Až vtedy sa ukázalo, nakoľko bol najväčší ruský výrobca áut závislý od francúzskeho partnera. Nielenže sa tým skončili akékoľvek plány na vývoj nových modelov, napríklad aj novej Lady Niva, ale zakrátko nebol AvtoVaz schopný prakticky nič vyrobiť. Chýbali mu komponenty zo Západu. A ukázalo sa, že ich nebolo málo. Lada musela zastaviť produkciu a postupne dostávala na linky len tie najjednoduchšie modely, ako Ladu Grantu či Nivu, ktoré mali najmenej zahraničných súčiastok. No aj tie museli byť „oholené na kosť“. „Antisankčné Lady“ nemali katalyzátory, ABS a množstvo elektroniky, ktorú v Rusku nik nevyrábal.
Čítajte viac Lada e-Niva: Toto auto nemali Rusi ani vytiahnuť z garáže. Ešte sa ním chváliaDnes je situácia lepšia. Vďaka čínskej pomoci sa podarilo AvtoVaz-u nahradiť pôvodné súčiastky novými a časť ich produkcie lokalizovať v Rusku. Takže na linkách je už prakticky celý výrobný program vrátane Vesty vyvinutej s Renaultom, Largusu odvodeného z Dacie Logan MCV prvej generácie aj novšej Nivy Travel. Rusi však nechcú, aby sa podobná situácia opakovala, a tak hľadajú nového partnera na dodávky motorov. Ako informuje Moscow Times, podnik rokuje s čínskou automobilkou Haval, ktorá by mala AvtoVaz-u dodávať preplňovaný benzínový 4-valec 1,5 Turbo s kódovým označením GW4B15A. Používa ho napríklad crossover Haval Jolion.
Čítajte viac Lada sa nadychuje. V roku 2024 chce vyrobiť pol milióna áutPrvou Ladou, ktorá dostane motor od Havalu, by mohol byť crossover založený na Lade Vesta. Projekt HGH prechádza fázou industrializácie. Všetky detaily by mali byť známe v septembri. AvtoVaz už objednal pre novinku hlavné lisovacie zariadenia. Podľa ruských zdrojov sa nový model začne predávať v roku 2026. Či sa nové čínske motory dostanú aj do starších modelov Lady, nie je zatiaľ známe. Oficiálny zástupca AvtoVaz-u Sergei Ilyinsky sa vyhol priamej odpovedi na otázku, či spoločnosť plánuje nákup čínskych motorov pre svoje autá. „Sú to zvláštne fámy, ktoré nekomentujeme,“ povedal pre Gazeta.ru. Do úvahy by mohla prichádzať napríklad aj nedávno predstavená Lada Iskra.
Čítajte viac Ruská Lada priznala, že sankcie fungujú. A bude horšiePodľa ruských zdrojov si AvtoVaz pri hľadaní partnera na spoluprácu vybral Haval, pretože spoločnosť má výrobný závod v ruskej Tule a „príliš sa nebojí prípadných sankcií“. Navyše bola montáž spomínaného motora prakticky lokalizovaná v Rusku, takže je nezávislá od dodávok súčiastok zo zahraničia. Pripomeňme, že roku 2023 vyrobil AvtoVaz vyše 374 000 áut. V tomto roku plánuje zvýšiť produkciu na 500-tisíc kusov. Pokus o rozšírenie výroby o nový crossover Lada X-Cross na základe čínskeho FAW Betune v závode v Petrohrade AvtoVaz-u príliš nevyšiel. Vlani v lete vznikla z týchto áut iba malá séria.