EÚ potvrdila, čo všetci vedia. Reálna spotreba áut je vyššia, ako sa uvádza

Reálna premávka je oveľa zložitejšia, ako sa dá nasimulovať v laboratóriu alebo pri testovacej jazde. Preto sa údaje o normovanej spotrebe líšia od tej skutočnej. Európska komisia to oficiálne potvrdila vďaka zozbieraným dátam a uviedla, že jej to poslúži na zdokonalenie testovacej procedúry v budúcnosti. Najväčšiu odchýlku zaznamenali pri dobíjateľných hybridoch.

22.07.2024 06:00
auta Foto:
V apríli 2022 už mala Európska komisia k dispozícii údaje od 10,6 % osobných áut a 1 % úžitkových dodávok.
debata (9)

Metodika merania spotreby WLTP nahradila pred niekoľkými rokmi metodiku NEDC, ktorá sa spoliehala na výlučne laboratórne podmienky, čomu zodpovedali aj výsledky nedosiahnuteľné v reálnom živote. Práve WLTP zaviedla meranie aj v skutočnej premávke, no stále si zachovala určité parametre, ktoré by sme mohli nazvať ideálnymi podmienkami.

Európska únia sa však pripravila a okrem prísnejších meraní spotreby paliva nových áut nariadila autám predávaným na trhu EÚ od roku 2021 aj inštaláciu OBFCM zariadení (On-Board Fuel Consumption Monitoring), ktoré buď cez internet alebo po návšteve servisu odošlú Európskej komisii údaje o spotreba paliva a prejdených kilometroch.

Škoda - dojazd elektromobilov Čítajte aj Prečo majú elektromobily nižší dojazd, ako udáva výrobca? Test nepočíta s tým hlavným

V apríli 2022 už mala Európska komisia k dispozícii údaje od 10,6 % osobných áut a 1 % úžitkových dodávok, čo v konkrétnych číslach predstavuje 916 216 áut a 12 301 dodávok. Rozdiely udávaných spotrieb benzínu a nafty oproti reálne zmeraným predstavovali zhruba jednu pätinu. Konkrétne benzínové autá mali priemernú spotrebu vyššiu o 23,7 % a naftové o 18,1 %.

Výsledok Európska komisia zhodnotila tak, že ho očakávala, lebo metodika merania nedokáže zohľadniť situáciu na ceste (napr. dopravné zápchy), reliéf krajiny, počasie počas jazdy, využívanie klimatizácie a palubnej elektroniky a individuálny jazdný štýl. Odchýlka na úrovni 20 % je teda očakávaná. Pri bývalej metodike NEDC rozdiel dosahoval až 40 %.

BMW 330e Sedan - 2019 Čítajte aj Platia v USA iné prírodné zákony? Spotreba plug-in hybridov je tam trikrát vyššia!

Veľmi nereálny údaj je však uvádzaný pri plug-in hybridoch. Kým podľa WLTP spotrebujú na 100 km len okolo 1,5 litra benzínu alebo nafty, v skutočnosti je to až o 4 litre viac. Rozdiel spôsobuje predpoklad, že každých 100 km prejde plug-in hybrid s plne nabitým akumulátorom, čo je utopická predstava. Keď sa však energia na čisto elektrickú jazdu minie, auto prechádza do hybridného režimu.

Práve tento predpoklad Európska komisia odstráni a od roku 2025 zmení pravidlá pre meranie normovanej spotreby dobíjateľných hybridov, aby viac zodpovedali realite. Okrem toho bude pokračovať v zbieraní údajov cez OBFCM, aby mohla spotrebu paliva v skutočnom svete ešte podrobnejšie preskúmať.

Priemerná spotreba paliva v reálnej premávke a podľa meraní WLTP

Typ pohonu/palivo Priemerná spotreba paliva podľa WLTP (l/100 km) Priemerná spotreba paliva v realite (l/100 km) Rozdiel v %
Benzín 6,38 7,89 23,7
Nafta 5,82 6,88 18,1
Benzín + Nafta 6,13 7,44 21,2
Plug-in hybrid (benzín) 1,76 5,97 238
Plug-in hybrid (nafta) 1,41 5,83 312
Plug-in hybrid (benzín + nafta) 1,69 5,94 252

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 9 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #EÚ #Európska komisia #Európska únia #WLTP #reálna spotreba #OBFCM
Články podľa značiek