Metodika merania spotreby WLTP nahradila pred niekoľkými rokmi metodiku NEDC, ktorá sa spoliehala na výlučne laboratórne podmienky, čomu zodpovedali aj výsledky nedosiahnuteľné v reálnom živote. Práve WLTP zaviedla meranie aj v skutočnej premávke, no stále si zachovala určité parametre, ktoré by sme mohli nazvať ideálnymi podmienkami.
Európska únia sa však pripravila a okrem prísnejších meraní spotreby paliva nových áut nariadila autám predávaným na trhu EÚ od roku 2021 aj inštaláciu OBFCM zariadení (On-Board Fuel Consumption Monitoring), ktoré buď cez internet alebo po návšteve servisu odošlú Európskej komisii údaje o spotreba paliva a prejdených kilometroch.
Čítajte aj Prečo majú elektromobily nižší dojazd, ako udáva výrobca? Test nepočíta s tým hlavnýmV apríli 2022 už mala Európska komisia k dispozícii údaje od 10,6 % osobných áut a 1 % úžitkových dodávok, čo v konkrétnych číslach predstavuje 916 216 áut a 12 301 dodávok. Rozdiely udávaných spotrieb benzínu a nafty oproti reálne zmeraným predstavovali zhruba jednu pätinu. Konkrétne benzínové autá mali priemernú spotrebu vyššiu o 23,7 % a naftové o 18,1 %.
Výsledok Európska komisia zhodnotila tak, že ho očakávala, lebo metodika merania nedokáže zohľadniť situáciu na ceste (napr. dopravné zápchy), reliéf krajiny, počasie počas jazdy, využívanie klimatizácie a palubnej elektroniky a individuálny jazdný štýl. Odchýlka na úrovni 20 % je teda očakávaná. Pri bývalej metodike NEDC rozdiel dosahoval až 40 %.
Čítajte aj Platia v USA iné prírodné zákony? Spotreba plug-in hybridov je tam trikrát vyššia!Veľmi nereálny údaj je však uvádzaný pri plug-in hybridoch. Kým podľa WLTP spotrebujú na 100 km len okolo 1,5 litra benzínu alebo nafty, v skutočnosti je to až o 4 litre viac. Rozdiel spôsobuje predpoklad, že každých 100 km prejde plug-in hybrid s plne nabitým akumulátorom, čo je utopická predstava. Keď sa však energia na čisto elektrickú jazdu minie, auto prechádza do hybridného režimu.
Práve tento predpoklad Európska komisia odstráni a od roku 2025 zmení pravidlá pre meranie normovanej spotreby dobíjateľných hybridov, aby viac zodpovedali realite. Okrem toho bude pokračovať v zbieraní údajov cez OBFCM, aby mohla spotrebu paliva v skutočnom svete ešte podrobnejšie preskúmať.
Priemerná spotreba paliva v reálnej premávke a podľa meraní WLTP
Typ pohonu/palivo | Priemerná spotreba paliva podľa WLTP (l/100 km) | Priemerná spotreba paliva v realite (l/100 km) | Rozdiel v % |
---|---|---|---|
Benzín | 6,38 | 7,89 | 23,7 |
Nafta | 5,82 | 6,88 | 18,1 |
Benzín + Nafta | 6,13 | 7,44 | 21,2 |
Plug-in hybrid (benzín) | 1,76 | 5,97 | 238 |
Plug-in hybrid (nafta) | 1,41 | 5,83 | 312 |
Plug-in hybrid (benzín + nafta) | 1,69 | 5,94 | 252 |