Ešte pred dekádou to vyzeralo, že naftové motory majú pred sebou veľkú budúcnosť. Diesely tvorili v Európe viac ako 60– percentný podiel v triede luxusných áut. Pod kapotami Mercedesov-Benzov, Audi alebo Range Roverov neboli výnimkou ani mohutné 8-valce. To už ale bola za rohom aféra Diesegate. Od rok 2015 sa od nafty odvrátila väčšina automobiliek. Diesely zmizli najprv z ponuky malých áut a v tých väčších ostali nanajvýš 6-valce. Lenže existuje jedna výnimka. Je ňou Toyota Land Cruiser, presnejšie Land Cruiser 70, ktorý Toyota vyrába ešte od konca osemdesiatych rokov a s viacerými modernizáciami predáva v Austrálii a na Novom Zélande.
Teraz ale šéf predaja austrálskej Toyoty pre Drive povedal, že Toyota 8-valcový diesel nahradí kvôli emisiám podstatne úspornejším 4-valcovým naftovým motorom s objemom 2,8 litra. Áno, prísnejšie pravidlá dorazili aj na južnú pologuľu. Hneď sa to ale nestane. Výroba pobeží do konca tohto roka. Kto by si však chcel Land Cruiser V8 Diesel objednať, má už smolu. Nových zákazníkov Toyota odmietne. Objednávky sú zastavené, pretože pre veľký záujem má plánovanú kapacitu naplnenú. Nový motor 2,8 bude ponúkať buď so 6-stupňovou automatickou prevodovkou alebo s 5-stupňovým manuálom. A hoci svoju úlohu iste zvládne, na charizmu osemvalcového motora nikdy nedosiahne.
Čítajte viac Toyota: Naše nové ‘spaľováky‘ zmenia pravidlá hry