V automobilovom priemysle sa móda predplatného za rôzne funkcie šíri ako cunami. Automobilky zavetrili obrovské príjmy z dodatočných platieb za aktiváciu funkcií, ktoré ste si už raz kúpili. Má ísť o miliardy eur vytiahnuté z peňaženiek zákazníkov dodatočne. Dá sa to pochopiť pri niektorých softvérových funkciách, napríklad pri aktualizácií dát navigácie, pri funkciách rozšírenej reality alebo hlasového ovládania. Lenže automobilky sa dnes nehanbia účtovať si ani za veci, ktoré ste si už raz kúpili. Napríklad za väčší uhol natočenia zadných kolies, niektoré funkcie matrixových svetiel alebo za „prenájom“ asistenčných systémov. Čo to znamená?
Čítajte viac BMW X3: Štvrtá generácia je väčšia a úspornejšia. Šesťvalec ostávaAj keď je vaše auto vybavené všetkým hardvérom, aby malo kratší polomer otáčania, svietilo do zákrut či udržiavalo bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla, nič z toho neurobí, kým si funkciu neaktivujete prostredníctvom predplatného. Asi najďalej v tom zašlo BMW, ktoré si začalo predvlani účtovať časovo obmedzené predplatné za vyhrievanie sedadiel. To napriek tomu, že už pri kúpe zaplatili majitelia za vyhrievacie telieska či kabeláž. Test prebehol v Južnej Kórei. Výsledkom bol odpor zákazníkov, ktorí takéto praktiky odmietali. BMW nakoniec ustúpilo a predplatné zrušilo. Samozrejme, diplomaticky s tým, že o novú funkciu nebol záujem. Teraz sa ale zdá, že jedna lekcia nemeckej automobilke nestačila.
Prichádza totiž s prenájmom asistenta diaľkových svetiel. To je systém, ktorý zapína a vypína diaľkové svetlá automaticky podľa okamžitej situácie. A ešte sa z toho BMW snaží urobiť výhodu a demonštruje to ako pokrok v podobe reklamného spotu. Pritom je princíp rovnaký ako pri vyhrievaných sedadlách. Zákazníci už zaplatili za všetok potrebný hardvér, tentoraz za kameru, ktorá sleduje oproti a vpredu idúce vozidlá aj za softvér, ktorý celú činnosť svetiel riadi. Automobilke nevznikajú žiadne ďalšie opodstatnené náklady za prevádzku takéhoto systému. Tak prečo ho aktivovať až predplatným? Suma nie je vysoká, len desať eur za mesiac, ale ide o princíp.
Predplatné funkcií kritizujú aj viaceré spotrebiteľské organizácie. Najmä ak ide o bezpečnosť. „Budeme potrebovať jasné pravidlá týkajúce sa bezpečnosti a spravodlivého zaobchádzania so spotrebiteľmi, aby sme sa ubezpečili, že budú mať zo zmien úžitok,“ hovorí William Wallace, manažér bezpečnostnej politiky Consumer Reports. Model predplatného by sa mohol stať podľa neho časom neúmerne drahý, čím by zákazníci prestali používať niektoré bezpečnostné funkcie. Zároveň by to otvorilo priestor nelegálnym úpravám softvéru a ešte by hrozil zmätok pri opätovnom predaji vozidiel, ak by predajcovia nedokázali deklarovať, ktoré funkcie sú trvalé a za ktoré bude budúci majiteľ musieť platiť.
Čítajte viac BMW M2: Facelift prináša športovejší dizajn a viac výkonu. ‘Manuál’ v ponuke ostávaWallace tvrdí, že bezpečnosť nie je to isté ako platba za hudobné či navigačné aplikácie. „Spoločnostiam by nemalo byť dovolené deaktivovať bezpečnostné systémy – a to ani z dôvodu uplynutia platnosti predplatného,“ tvrdí. Namiesto toho by tieto systémy mali byť podľa CR dodávané štandardne ako celok. Myslí tým najmä núdzové brzdenie s detekciou chodcov, varovanie pred kolíziou či monitorovanie slepého uhla zrkadiel. „Ak by to tak nebolo, mohla by sa z vášho auta stať veľmi ľahko kreditná karta,“ hovorí Tien Tzuo, riaditeľ spoločnosti Zuora, ktorá pomáha iným firmám vytvárať predplatiteľské programy.