BMW ťahá tigra za fúzy. Chce opäť peniaze za to, čo ste si už kúpili

Nie je to tak dávno, čo sa Mníchov popálil na pokuse účtovať si predplatné za aktiváciu vyhrievania sedadiel. Narazil však na odpor zákazníkov. Teraz ide opäť hlavou proti múru. A ešte sa tým chváli.

23.07.2024 16:00
BMW - predplatné za diaľkové svetlá Foto:
BMW sa už raz popálilo s predplatným za vyhrievanie sedadiel a teraz sa o čosi podobné snaží v prípade asistenta diaľkových svetiel. O to horšie, že ide o bezpečnostnú funkciu.
debata (7)

V automobilovom priemysle sa móda predplatného za rôzne funkcie šíri ako cunami. Automobilky zavetrili obrovské príjmy z dodatočných platieb za aktiváciu funkcií, ktoré ste si už raz kúpili. Má ísť o miliardy eur vytiahnuté z peňaženiek zákazníkov dodatočne. Dá sa to pochopiť pri niektorých softvérových funkciách, napríklad pri aktualizácií dát navigácie, pri funkciách rozšírenej reality alebo hlasového ovládania. Lenže automobilky sa dnes nehanbia účtovať si ani za veci, ktoré ste si už raz kúpili. Napríklad za väčší uhol natočenia zadných kolies, niektoré funkcie matrixových svetiel alebo za „prenájom“ asistenčných systémov. Čo to znamená?

BMW X3 - 2024 Čítajte viac BMW X3: Štvrtá generácia je väčšia a úspornejšia. Šesťvalec ostáva

Aj keď je vaše auto vybavené všetkým hardvérom, aby malo kratší polomer otáčania, svietilo do zákrut či udržiavalo bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla, nič z toho neurobí, kým si funkciu neaktivujete prostredníctvom predplatného. Asi najďalej v tom zašlo BMW, ktoré si začalo predvlani účtovať časovo obmedzené predplatné za vyhrievanie sedadiel. To napriek tomu, že už pri kúpe zaplatili majitelia za vyhrievacie telieska či kabeláž. Test prebehol v Južnej Kórei. Výsledkom bol odpor zákazníkov, ktorí takéto praktiky odmietali. BMW nakoniec ustúpilo a predplatné zrušilo. Samozrejme, diplomaticky s tým, že o novú funkciu nebol záujem. Teraz sa ale zdá, že jedna lekcia nemeckej automobilke nestačila.

Takto si môžte druhýkrát kúpiť to, čo ste si už... Foto: BMW
BMW - predplatné za diaľkové svetlá Takto si môžte druhýkrát kúpiť to, čo ste si už raz kúpili. BMW sa pritom tvári, že vám systém aktivuje. V podstate vám ho ale vypína, takže vám neostáva nič iné, ako opäť zaplatiť.

Prichádza totiž s prenájmom asistenta diaľkových svetiel. To je systém, ktorý zapína a vypína diaľkové svetlá automaticky podľa okamžitej situácie. A ešte sa z toho BMW snaží urobiť výhodu a demonštruje to ako pokrok v podobe reklamného spotu. Pritom je princíp rovnaký ako pri vyhrievaných sedadlách. Zákazníci už zaplatili za všetok potrebný hardvér, tentoraz za kameru, ktorá sleduje oproti a vpredu idúce vozidlá aj za softvér, ktorý celú činnosť svetiel riadi. Automobilke nevznikajú žiadne ďalšie opodstatnené náklady za prevádzku takéhoto systému. Tak prečo ho aktivovať až predplatným? Suma nie je vysoká, len desať eur za mesiac, ale ide o princíp.

A takto to vyzerá v prípade vyhrievania volantu. Foto: BMW
BMW - predplatné za diaľkové svetlá A takto to vyzerá v prípade vyhrievania volantu.

Predplatné funkcií kritizujú aj viaceré spotrebiteľské organizácie. Najmä ak ide o bezpečnosť. „Budeme potrebovať jasné pravidlá týkajúce sa bezpečnosti a spravodlivého zaobchádzania so spotrebiteľmi, aby sme sa ubezpečili, že budú mať zo zmien úžitok,“ hovorí William Wallace, manažér bezpečnostnej politiky Consumer Reports. Model predplatného by sa mohol stať podľa neho časom neúmerne drahý, čím by zákazníci prestali používať niektoré bezpečnostné funkcie. Zároveň by to otvorilo priestor nelegálnym úpravám softvéru a ešte by hrozil zmätok pri opätovnom predaji vozidiel, ak by predajcovia nedokázali deklarovať, ktoré funkcie sú trvalé a za ktoré bude budúci majiteľ musieť platiť.

BMW M2 Čítajte viac BMW M2: Facelift prináša športovejší dizajn a viac výkonu. ‘Manuál’ v ponuke ostáva

Wallace tvrdí, že bezpečnosť nie je to isté ako platba za hudobné či navigačné aplikácie. „Spoločnostiam by nemalo byť dovolené deaktivovať bezpečnostné systémy – a to ani z dôvodu uplynutia platnosti predplatného,“ tvrdí. Namiesto toho by tieto systémy mali byť podľa CR dodávané štandardne ako celok. Myslí tým najmä núdzové brzdenie s detekciou chodcov, varovanie pred kolíziou či monitorovanie slepého uhla zrkadiel. „Ak by to tak nebolo, mohla by sa z vášho auta stať veľmi ľahko kreditná karta,“ hovorí Tien Tzuo, riaditeľ spoločnosti Zuora, ktorá pomáha iným firmám vytvárať predplatiteľské programy.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 7 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #BMW #predplatné #asistent diaľkových svetiel
Články podľa značiek