Mybro: Ako sa ukrajinské elektromotorky presadili v armáde aj v USA

Ukrajinský startup dnes dodáva elektrické motocykle na boj s ruským nepriateľom a vystavoval dokonca na veľtrhu CES v Las Vegas.

25.07.2024 16:00
debata
Elektrické motocykle Mybro si nevedia... Foto: Mybro
Mybro Defence Elektrické motocykle Mybro si nevedia ukrajinskí vojaci vynachváliť. Sú tiché, rýchle a nevidieť ich termokamerou.

Denis Dimov, ktorý vyštudoval dve technické univerzity, odštartoval svoje podnikanie doma v garáži. Pôvodne chcel byť len predajcom čínskych elektrických skútrov na Ukrajine, no keď mu prišla prvá dodávka z Číny, väčšina z nich bola nefunkčná. Bolo to šok a zdesenie, pretože Dimov investoval do nákupu väčšinu svojho skromného kapitálu. Neostávalo nič iné, ako sa pustiť do práce. Čínske nekvalitné motocykle musel začať opravovať. Neostalo len pri tom. „Uvedomil som si, že sa musím naučiť sám stavať motorky,“ povedal Dimov pre web epravda.com.ua. Tak sa zrodila malá dielnička, kde začala firma zlepšovať čínske výrobky. Napríklad optimalizáciou batérii a novým softvérom. Už v roku 2018 bol na svete prvý autorský elektroskúter, i keď z čínskych komponentov. Zároveň vznikla firma Mybro.

Hra na skrývačku: ukrajinský HIMARS vyhral, Rusi prehrali

Video

Dimov investoval do vývojového oddelenia v Odese asi 150 000 dolárov. Oplatilo sa mu to. Spoločnosť následne vyvinula tri skútre a dva motocykle. Vlajková loď dosahuje maximálnu rýchlosť 200 km/h a na jedno nabitie zvládne obdivuhodných 400 km. Záujem o skútre prejavili obchodné reťazce, napríklad Foxtrot alebo Allo. V tom istom roku (2018) začala spoločnosť spolupracovať so startupom Zlectra, ktorý prilákal rakúske financie na spustenie služby zdieľania elektrických skútrov na Ukrajine. „Získali sme 350 elektrických mopedov a vyvinuli softvér na diaľkové ovládanie týchto vozidiel,“ spomína podnikateľ.

Mybro vyrába aj takéto rýchle stroje. Foto: Mybro
Mybro Defence Mybro vyrába aj takéto rýchle stroje.

V roku 2020 sa na spoločnosť obrátili zástupcovia siete Silpo s požiadavkou na vývoj elektrického skútra pre donáškovú službu. O rok neskôr zákazník projekt pozastavil, ale Dimov pokračoval vo vývoji. A to aj po začiatku vojny. „V roku 2023 sme už mali prototyp. Vyvinuli sme cool elektromodel, ktorý sa nabije za hodinu a pol a má dojazd 140 kilometrov,“ vysvetlil podnikateľ. Päťdesiat z nich si hneď objednala Nova Pošta. Ruská agresia znamenala aj požiadavku armády na vývoj vojenského elektromotocykla. Tak sa stala z pôvode civilnej elektromotorky Hooligan vojenská.

Kyjev - zničené predajne áut Čítajte viac Ukrajinci ‘vybrakovali ‘ za dva dni predajne áut. Vláda chce totiž zaviesť novú daň

"Pre vojenský elektrický motocykel sme na 50 % prepracovali hotový čínsky rám. Vyvinuli sme aj mikroelektroniku ako ovládač a riadiacu jednotku motora či softvér. Novinku si na bojisku hneď obľúbili. "Elektromotorky majú množstvo výhod. Sú tiché, majú dobrú trakciu a vysokú priechodnosť. Treťou vlastnosťou, ktorá má zásadný význam, je, že elektrický motocykel nie je vidieť v termovízii. Teplota motora je rovnaká ako teplota ľudského tela, takže môže byť maskovaný rovnako dobre ako človek,“ vysvetlil zakladateľ firmy. Armáde dodávala spoločnosť Mymbro motocykle za 6 500 dolárov, čo bola nákladová cena.

Veľký úspech mal aj tento skúter. Foto: Mybro
Mybro Defence Veľký úspech mal aj tento skúter.

Spoločnosť Mybro sa stala jedným z desiatich ukrajinských startupov, ktoré reprezentovali Ukrajinu tento rok na megavýstave spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show v Las Vegas. Aj tu mala firma úspech. „Na výstave sme boli zastúpení v neprítomnosti, pretože sme nemohli opustiť Ukrajinu. Štátna pohraničná služba nesúhlasila s odchodom,“ vysvetlil podnikateľ. To ale nebránilo tomu, aby firma získala amerických partnerov, ktorí sú pripravení naliať do spoločnosti 1,4 milióna dolárov. Cieľom je vybudovať montážnu halu v Dallase. Mybro však chce ostať stále ukrajinskou firmou.

Haval Jolion - motor pre Ladu Čítajte viac Lada prejde na čínske motory. Inú šancu nemá

„Tím inžinierov a dizajnérov zostane ukrajinský. Zostane aj konštrukčná kancelária v Odese. Naši to vedia robiť dobre. Urobia to lacnejšie ako Američania a lepšie ako Číňania," hovorí Dimov, ktorý je momentálne v USA. Ďalší rozvoj záleží na vývoji vojny na Ukrajine. „Optimistický scenár je spustiť montáž na Ukrajine, ak sa aktívna fáza vojny skončí do konca roku 2024. U nás je to lacnejšie ako v USA či dokonca v Číne a inžinieri a konštruktéri sú spoľahlivejší. Ak ale bude vojna na Ukrajine pokračovať, tak sa neskôr samotná výroba presunie do Spojených štátov,“ sumarizuje Dimov.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Mybro elektrické motorky
Články podľa značiek