Koncern Stellantis vznikol len v roku 2021 zlúčením pôvodných koncernov FCA (Fiat Chrysler) a PSA (Peugeot-Citroën). Pod jednu strechu sa tak dostalo hneď 14 automobilových značiek – od Fiatu cez Peugeot, Opel, Maserati, Citroën až po americké značky Jeep, Dodge alebo Ram. Nie každá bola v dobrej kondícii, a tak analytici predpokladali, že Stellantis začne vo svojom portfóliu veľké upratovanie. Nestalo sa, šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares, inak známy „zabijak nákladov,“ oznámil, že každej z automobiliek dáva desať rokov na to, aby ukázala, čo vie. Z tohto času však ešte neubehla ani len tretina a Tavares nedávno na tlačovej konferencii povedal, že Stellantis nebude váhať zbaviť sa stratových značiek.
Čítajte viac Taliani chcú Stellantisu zobrať neaktívne značky a ponúknuť ich Číňanom„Ak nezarobia peniaze, zatvoríme ich. Nemôžeme si dovoliť mať značky, ktoré nezarábajú,“ povedal. Pre televíziu Bloomberg zasa uviedol, že všetky značky skupiny sú dôležitým aktívom, ale neexistuje „absolútne žiadne tabu“, ak by sa ich výkonnosť zhoršila. Značky „sú tu na to, aby sa využili,“ povedal. „Ak nie sú schopné speňažiť hodnotu, ktorú predstavujú, potom prídu rozhodnutia.“ Varovanie pre stratové značky je teda veľkým obratom. Nevyzerá to tak, že by mal Tavares chuť dávať im ďalších sedem rokov. K zvýšeniu tlaku prichádza totiž v čase, keď čistý zisk koncernu klesol za prvých šesť mesiacov o 48 % na 5,6 miliardy eur (6,1 miliardy USD) a jeho prevádzková marža sa scvrkla pod 10 %.
Čítajte viac Ústup od elektromobilov? Stellantis chce v roku 2026 ponúkať 36 hybridných modelovKto je teda v ohrození? Stellantis nezverejňuje čísla za jednotlivé značky, ale jednu výnimku urobil. A iste nie náhodou. Maserati totiž v prvom polroku vykázalo prevádzkovú stratu 82 miliónov eur, keď predalo len 6 500 áut. Niektorí analytici tvrdia, že okrem Maserati hrozí „vyhadzov“ aj ďalším značkám vzhľadom na ich okrajový príspevok k celkovým predajom koncernu. Týkať by sa to mohlo Lancie alebo DS. Problémy sú ale aj na opačnej strane Atlantiku. Dodávky áut amerických značiek klesli v polroku o 18 %. Tavares nie je spokojný s efektivitou americkej divízie, čo ani netají a v lete chystá veľké zmeny. Tamojší manažéri sa nemajú na čo tešiť. „Domnievame sa, že práca bola vykonaná v Európe,“ povedal. „Úloha nie je splnená v USA a my sa teraz postaráme o túto prácu,“ povedal šéf koncernu.
Čítajte viac Stellantis sa môže vrátiť k ‘spaľovákom‘ kedykoľvek. Odhalil veľké tajomstvo