Systém Pirelli Cyber Tyre pozostáva zo snímača v každej pneumatike, ktorý zhromažďuje dôležité údaje pre bezpečnú jazdu. Prepojený je cez Bluetooth so softvérom integrovaným priamo v palubnom počítači vozidla. A to je obrovské nóvum, pretože doteraz mali autá informáciu tak nanajvýš o tlaku v pneumatikách. Kyberpneumatika Pirelli to zmení. Senzory môžu dodávať oveľa bohatšie dáta elektronickým systémom vozidla – od stabilizačného systému cez ABS až po protiprekzový systém. A auto vďaka nim bude tiež vedieť, aké pneumatiky práve používa. Na čo je to dobré?
Hororové gumy na diaľnici!

Piero Misani, technický riaditeľ Pirelli, uviedol príklad. „Pri brzdení s ABS majú pneumatiky Trofeo RS najväčšiu priľnavosť s približne 5-percentným sklzom kolies, ale zimné pneumatiky Sottozero potrebujú oveľa väčší sklz, asi 10 až 14 percent. Za normálnych okolností musí byť systém ABS auta vyladený tak, aby fungoval s rôznymi pneumatikami, čo však obetuje maximálny výkon konkrétneho plášťa. S pneumatikami Cyber Tyre to tak byť nemusí.“ Jednoducho, ak auto vie, aké má pneumatiky, prispôsobí ABS konkrétnym plášťom.

S pneumatikami Cyber Tyre dokáže vozidlo posúdiť aj vek pneumatík a mieru opotrebenia. Majiteľ sa o tom dozvie na displeji palubnej dosky. Takže vie, či je, alebo nie je čas vymeniť pneumatiky. Ich opotrebeniu sa môže prispôsobiť aj vozidlo, napríklad skoršími zásahmi stabilizácie, znížením výkonu, alebo v budúcnosti na úpravu elektronických jazdných asistentov auta. Potenciál je obrovský. A to aj pre samotného výrobcu, ktorému umožnia senzory výrobu lepších pneumatík, pretože dokážu počas vývojovej fázy auta zbierať veľa údajov.

Údaje o pneumatike môžete zbierať z dynamometra, ale ako vysvetlil Misani, dynamometrické kolesá sú ťažké, takže údaje z nich sú síce dobré, ale nie najlepšie. "Senzor vnútri pneumatiky nič neskresľuje, meria v reálnych podmienkach. Získate tak lepšie údaje, ktoré môžete vrátiť späť do procesu vývoja a vytvoriť tak účinný cyklus,“ povedal. Pirelli môže tiež zbierať údaje o pneumatikách používaných v zákazníckych vozidlách, vďaka čomu má spoločnosť lepší prehľad o jazdných štýloch či skutočných najazdených kilometroch.

Čo je však naozaj zaujímavé, je to, čo Misani nazýva „verzia 2.0“ Cyber Tire. Cieľom je použiť jeden alebo viacero senzorov na zistenie toho, čo sa deje pod kontaktnou plochou pneumatiky. To otvára ďalšie možnosti ako zvýšiť bezpečnosť či výkon. Čím viac údajov auto má o tom, čo sa deje, tým lepšie dokáže vyladiť svoje systémy. Dnes musí auto vyhodnocovať sily, ktoré pôsobia na pneumatiky sprostredkovane cez snímače rýchlosti kolies, snímače tlaku a meracie jednotky, ktoré sledujú polomer zatáčania či nakláňanie vozidla. V konečnom dôsledku je to ale stále len odhad.

Ak by malo auto informácie z pneumatík v reálnom čase, z jedinej časti auta, ktorá sa dotýka zeme, môže robiť oveľa efektívnejšie rozhodnutia. Bude na to však treba viac senzorov. „S jedným senzorom môžete merať dĺžku kontaktnej plochy, ktorú Pirelli používa na detekciu akvaplaningu, ale na meranie uhla sklzu potrebujete poznať aj tvar kontaktnej plochy. Pirelli Cyber Tyre používa v súčasnosti len McLaren Artura, Audi RS4 a Pagani Utopia, ale iba v Pagani mení auto svoju trakciu, stabilitu a mapy ABS tak, aby vyhovovali použitej pneumatike.
Budúcnosť bude teda zaujímavá. A hoci kariéru štartuje inteligentná pneumatika najprv v superšportových autách, neskôr sa rozšíri do áut masovej produkcie.