Aby sme pochopili súčasnú situáciu, musíme sa obzrieť pár rokov dozadu. Rok 2020 bol negatívne zasiahnutý pandémiou COVID-19 a následným hospodárskym poklesom. Uprostred pandémie boli vyhliadky globálneho predaja elektrických vozidiel dosť nepredvídateľné. Ako však čas ukázal, celosvetový predaj elektrických vozidiel nakoniec vzrástol v porovnaní s rokom 2019 až o 43 % a celosvetový trhový podiel v odvetví elektrických automobilov dosiahol rekordných 4,6 %.
Prvý mestský nabíjací hub pre elektromobily v Bratislave
Rok 2021 bol veľkým skokom vpred pre predaj elektromobilov, keďže sa zdvojnásobil v porovnaní s rokom 2020 na 6,75 milióna. Počet predaných elektromobilov za týždeň v roku 2021 bol vyšší ako počet predaných za celý rok 2012. Rekordy lámal aj rok 2022. Registrácie elektrických vozidiel presiahli 10 miliónov, pričom 14 % všetkých nových predaných áut bolo elektrických, čo predstavovalo veľký skok z 9 % v roku 2021 a menej ako 5 % v roku 2020.
Dosiahnu tento rok 20 %?
Výsledkom je, že v roku 2022 sa na cestách tejto planéty pohybovalo viac ako 26 miliónov elektrických áut. V roku 2023 sa predaj elektromobilov ďalej zrýchľoval. Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) dosiahol celosvetový predaj takmer 14 miliónov kusov, čo predstavuje 35 % nárast oproti roku 2022. Tento rast znamenal, že globálna elektrická flotila vzrástla v roku 2023 na 40 miliónov.
IEA predpokladá, že tento trend bude pokračovať aj v tomto roku a celosvetový predaj stúpne na 17 miliónov. Len v prvom štvrťroku vzrástol ich globálny predaj o 25 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2023. Do konca roka by mohli tvoriť elektromobily 20 % z celkového globálneho predaja áut. Čo sa týka dostupnosti, v roku 2023 bolo pre spotrebiteľov k dispozícii celkovo 590 modelov elektromobilov. V porovnaní s rokom 2022 je to nárast o 15 %. Predpokladá sa, že v roku 2028 by malo byť na výber až 1 000 rôznych modelov.
Polovica elektromobilov je v Číne
Na raste predaja elektrických áut sa však nepodieľajú všetky trhy. Centrum pre výskum solárnej energie a vodíka (ZSW) oznámilo, že na konci roka 2023 bolo na cestách približne 42 miliónov áut s elektromotormi – asi o 50 % viac ako rok predtým. Tento údaj pritom zahŕňa nielen čisto elektrické vozidlá, ale aj plug-in hybridy a elektromobily s predlžovačom dojazdu. Podľa ZSW bolo 23,4 milióna týchto áut v Číne, čo je viac ako polovica celosvetových registrácií.
Čítajte viac ACEA: Predaje elektromobilov v EÚ ďalej stagnujú. Tesla padá, BMW excelujeČíslom 2. sú Spojené štáty americké, aj keď so 4,8 milióna vozidlami za Čínou výrazne zaostávajú. Na treťom mieste je Nemecko s 2,3 miliónmi, pred Francúzskom a Spojeným kráľovstvom s 1,6 a 1,5 miliónmi elektrifikovaných áuti. Je nepravdepodobné, že by sa dominancia Číny v krátkodobom horizonte výrazne zmenila, s rastom na úrovni 60 % v porovnaní s minulým rokom – výrazne silnejším ako na iných veľkých trhoch.
Nemecko sa nemá čím chváliť
V roku 2023 bola najväčším výrobcom čisto elektrických vozidiel a plug-in hybridov čínska značka BYD s niečo vyše troma miliónmi nových registrácií. Nasleduje Tesla s 1,8 milióna a VW s jedným miliónom. BMW bolo na šiestom mieste s 570 000 vozidlami a Mercedes-Benz na 10. mieste s viac ako 400 000 vozidlami. Podľa aktuálnych kumulatívnych registrácií sú najrozšírenejšími elektromobilmi na svete Tesla Model Y s takmer 2,5 miliónmi registrácií a Tesla 3 s približne 2,3 milióna registrovanými vozidlami.
Čítajte viac J.D. Power: Elektromobily sú spoľahlivejšie? Kdeže, vyhrali spaľovacie autáV Európe a v USA však panuje obava z dôvodu ochladenia záujmu o elektromobily. V prvom polroku klesol v Európskej únii podiel elektromobilov na nových registráciách medziročne z 12,9 na 12,5 %. Najviac dotknuté bolo Nemecko, najväčší európsky trh s autami, kde došlo koncom vlaňajšieho roka k náhlemu zrušeniu dotačného programu. Viaceré automobilky vrátane Volkswagenu, Mercedesu-Benzu či Fordu a GM tak ohlásili zmiernenie svojich pôvodných elektrických plánov.