Písal sa rok 2014 a automobilky Audi a BMW viedli takpovediac „laserovú vojnu“. Po xenónových a diódových svetlách mala nastať doba laserová. Súboj o prvé auto s laserovými reflektormi vyhralo nakoniec BMW, i keď s odretými ušami. Namontovalo ich predčasne do plug-in hybridného superšportu i8, asi mesiac predtým, než dorazilo Audi R8 LMX. Tieto svetlá dokázali svietiť do vzdialenosti 500 metrov v prípade Audi a až 650 metrov v prípade technológie od BMW. Zdalo sa, že budúcnosť nemôže byť iná. Ale bola. Naznačoval to na prvý pohľad ignorantský prístup Mercedesu-Benz. Ten sa totiž do „laserovej vojny“ nikdy nezapojil. A vedel prečo.
Čítajte viac Od experimentu k povinnosti: História stredového brzdového svetlaPo desiatich rokoch môžeme konštatovať, že tam, kde sa dvaja bijú, tretí vyhráva. Automobilka zo Stuttgartu predstavila totiž vo vrcholovej triede S a EQS svoje matrixové Digital Lights, ktoré síce nepoužívali laserový zdroj, ale vďaka 2,8 milióna pixelov sa zmenili na projektory, ktoré dokázali doslova zázraky. Že išiel Mercedes-Benz správnou cestou, sa ukazuje práve teraz, keď sa laserové svetlá v tichosti z ponuky vytrácajú. Áno, BMW ich používa už len v starších modeloch radu 4 a X7. Nové BMW 5 ich už však nedostalo a ani nedostane. Takže nejde o nejaký náhodný výpadok. No a podobná situácia je aj v Ingolstadte. Tu laserové svetlá skončia spolu s modelmi A5, A7, Q7 a Q8. V novom Audi A5 či A6 ich nenájdete.
Čo sa to stalo? Dôvody ústupu laseru zo svetiel sú dva. Jednak ide o regulácie. Najmä v USA, kde je svietivosť automobilových reflektorov obmedzená na 150 kandel. To znižuje dosvit laserových svetiel na takom dôležitom trhu pre Audi a BMW na 250 metrov. Kvôli tomu nie je nutné použiť drahý laser, rovnako dobre poslúžia LED diódy. V Európe môžu mať síce svetlá až 430 kandel, ale vyrábať ich len pre Európu a zopár iných trhov je neefektívne. A navyše je tu druhý, oveľa podstatnejší dôvod. A síce ten, že matrixové LED svetlá sú v niektorých parametroch oveľa lepšie než laserové. Potvrdil to aj Andreas Suher, produktový šéf BMW.
Čítajte viac Aurus Senat má vraj lepšie svetlá ako Mercedes-Benz„Laserové svetlá sú veľmi dobré, čo sa týka celkového dosahu, ale posledná generácia svetiel Matrix LED má na konte lepšiu distribúciu lúča.“ Jednoducho, matrixami môžete lepšie regulovať a tvarovať tok svetla. Doslova s nimi premietať. Napríklad aj virtuálne vodorovné dopravné značenie na ceste či symboly navigácie. Okrem toho menej oslňujú protiidúcich a vpredu idúcich vodičov, keďže vypínaním jednotlivých pixelov vytvárajú čierne zóny s priam chirurgickou presnosťou. Laserové svetlá sa tak ukázali ako slepá ulička vývoja, hoci v schopnosti dosvietiť najďalej ich asi ledky nikdy nedoženú. Byť dobrý len v jednom parametri však dnes nestačí.