‘Laserová vojna‘ skončila: Svetlá s najdlhším dosahom to majú zrátané

Dokážu svietiť do vzdialenosti až 650 metrov, no napriek tomu od nich dávajú automobilky ruky preč. Kariéru končia po dekáde. Prevalcovali laserové svetlá „horšie“ LED-ky?

31.07.2024 16:00
debata
Mala to byť budúcnosť. Tá však skončila po... Foto: BMW
BMW i8 - laserové svetlá Mala to byť budúcnosť. Tá však skončila po desiatich rokoch.

Písal sa rok 2014 a automobilky Audi a BMW viedli takpovediac „laserovú vojnu“. Po xenónových a diódových svetlách mala nastať doba laserová. Súboj o prvé auto s laserovými reflektormi vyhralo nakoniec BMW, i keď s odretými ušami. Namontovalo ich predčasne do plug-in hybridného superšportu i8, asi mesiac predtým, než dorazilo Audi R8 LMX. Tieto svetlá dokázali svietiť do vzdialenosti 500 metrov v prípade Audi a až 650 metrov v prípade technológie od BMW. Zdalo sa, že budúcnosť nemôže byť iná. Ale bola. Naznačoval to na prvý pohľad ignorantský prístup Mercedesu-Benz. Ten sa totiž do „laserovej vojny“ nikdy nezapojil. A vedel prečo.

Ford Thunderbird Čítajte viac Od experimentu k povinnosti: História stredového brzdového svetla

Po desiatich rokoch môžeme konštatovať, že tam, kde sa dvaja bijú, tretí vyhráva. Automobilka zo Stuttgartu predstavila totiž vo vrcholovej triede S a EQS svoje matrixové Digital Lights, ktoré síce nepoužívali laserový zdroj, ale vďaka 2,8 milióna pixelov sa zmenili na projektory, ktoré dokázali doslova zázraky. Že išiel Mercedes-Benz správnou cestou, sa ukazuje práve teraz, keď sa laserové svetlá v tichosti z ponuky vytrácajú. Áno, BMW ich používa už len v starších modeloch radu 4 a X7. Nové BMW 5 ich už však nedostalo a ani nedostane. Takže nejde o nejaký náhodný výpadok. No a podobná situácia je aj v Ingolstadte. Tu laserové svetlá skončia spolu s modelmi A5, A7, Q7 a Q8. V novom Audi A5 či A6 ich nenájdete.

Laserové svetlá sa ukázali ako slepá ulička... Foto: BMW
BMW i8 - laserové svetlá Laserové svetlá sa ukázali ako slepá ulička vývoja. Dosvietia ďalej, ale nedokážu so svetlom pracovať tak dobre ako matrixové LED svetlá.

Čo sa to stalo? Dôvody ústupu laseru zo svetiel sú dva. Jednak ide o regulácie. Najmä v USA, kde je svietivosť automobilových reflektorov obmedzená na 150 kandel. To znižuje dosvit laserových svetiel na takom dôležitom trhu pre Audi a BMW na 250 metrov. Kvôli tomu nie je nutné použiť drahý laser, rovnako dobre poslúžia LED diódy. V Európe môžu mať síce svetlá až 430 kandel, ale vyrábať ich len pre Európu a zopár iných trhov je neefektívne. A navyše je tu druhý, oveľa podstatnejší dôvod. A síce ten, že matrixové LED svetlá sú v niektorých parametroch oveľa lepšie než laserové. Potvrdil to aj Andreas Suher, produktový šéf BMW.

Aurus Senat - nové svtelá 2024 Čítajte viac Aurus Senat má vraj lepšie svetlá ako Mercedes-Benz

„Laserové svetlá sú veľmi dobré, čo sa týka celkového dosahu, ale posledná generácia svetiel Matrix LED má na konte lepšiu distribúciu lúča.“ Jednoducho, matrixami môžete lepšie regulovať a tvarovať tok svetla. Doslova s nimi premietať. Napríklad aj virtuálne vodorovné dopravné značenie na ceste či symboly navigácie. Okrem toho menej oslňujú protiidúcich a vpredu idúcich vodičov, keďže vypínaním jednotlivých pixelov vytvárajú čierne zóny s priam chirurgickou presnosťou. Laserové svetlá sa tak ukázali ako slepá ulička vývoja, hoci v schopnosti dosvietiť najďalej ich asi ledky nikdy nedoženú. Byť dobrý len v jednom parametri však dnes nestačí.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #BMW #Audi #BMW i8 #laserové svetlá #Audi R8 LMX #svetlá
Články podľa značiek