
Písal sa rok 2014 a automobilky Audi a BMW viedli takpovediac „laserovú vojnu“. Po xenónových a diódových svetlách mala nastať doba laserová. Súboj o prvé auto s laserovými reflektormi vyhralo nakoniec BMW, i keď s odretými ušami. Namontovalo ich predčasne do plug-in hybridného superšportu i8, asi mesiac predtým, než dorazilo Audi R8 LMX. Tieto svetlá dokázali svietiť do vzdialenosti 500 metrov v prípade Audi a až 650 metrov v prípade technológie od BMW. Zdalo sa, že budúcnosť nemôže byť iná. Ale bola. Naznačoval to na prvý pohľad ignorantský prístup Mercedesu-Benz. Ten sa totiž do „laserovej vojny“ nikdy nezapojil. A vedel prečo.

Po desiatich rokoch môžeme konštatovať, že tam, kde sa dvaja bijú, tretí vyhráva. Automobilka zo Stuttgartu predstavila totiž vo vrcholovej triede S a EQS svoje matrixové Digital Lights, ktoré síce nepoužívali laserový zdroj, ale vďaka 2,8 milióna pixelov sa zmenili na projektory, ktoré dokázali doslova zázraky. Že išiel Mercedes-Benz správnou cestou, sa ukazuje práve teraz, keď sa laserové svetlá v tichosti z ponuky vytrácajú. Áno, BMW ich používa už len v starších modeloch radu 4 a X7. Nové BMW 5 ich už však nedostalo a ani nedostane. Takže nejde o nejaký náhodný výpadok. No a podobná situácia je aj v Ingolstadte. Tu laserové svetlá skončia spolu s modelmi A5, A7, Q7 a Q8. V novom Audi A5 či A6 ich nenájdete.

Čo sa to stalo? Dôvody ústupu laseru zo svetiel sú dva. Jednak ide o regulácie. Najmä v USA, kde je svietivosť automobilových reflektorov obmedzená na 150 kandel. To znižuje dosvit laserových svetiel na takom dôležitom trhu pre Audi a BMW na 250 metrov. Kvôli tomu nie je nutné použiť drahý laser, rovnako dobre poslúžia LED diódy. V Európe môžu mať síce svetlá až 430 kandel, ale vyrábať ich len pre Európu a zopár iných trhov je neefektívne. A navyše je tu druhý, oveľa podstatnejší dôvod. A síce ten, že matrixové LED svetlá sú v niektorých parametroch oveľa lepšie než laserové. Potvrdil to aj Andreas Suher, produktový šéf BMW.

„Laserové svetlá sú veľmi dobré, čo sa týka celkového dosahu, ale posledná generácia svetiel Matrix LED má na konte lepšiu distribúciu lúča.“ Jednoducho, matrixami môžete lepšie regulovať a tvarovať tok svetla. Doslova s nimi premietať. Napríklad aj virtuálne vodorovné dopravné značenie na ceste či symboly navigácie. Okrem toho menej oslňujú protiidúcich a vpredu idúcich vodičov, keďže vypínaním jednotlivých pixelov vytvárajú čierne zóny s priam chirurgickou presnosťou. Laserové svetlá sa tak ukázali ako slepá ulička vývoja, hoci v schopnosti dosvietiť najďalej ich asi ledky nikdy nedoženú. Byť dobrý len v jednom parametri však dnes nestačí.