Fio bankaFio banka

Šok: Slávny výrobca športových sedadiel je v bankrote

Spoločnosť Recaro má 118-ročnú históriu. Veľké zmeny v automobilovom priemysle však pravdepodobne neprežije. A to firma dodávala športové sedadlá pre takých velikánov ako Aston Martin, Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche či Cadiilac.

01.08.2024 12:00
debata (2)
Recaro dodávalo sedadlá tým najzvučnejším... Foto: Recaro
Recaro - športové sedadlá Recaro dodávalo sedadlá tým najzvučnejším automobilkám – od Porsche cez Aston Martin až po najvýkonnejšie Mercedesy-Benz AMG a BMW divízie M.

Automobilový priemysel prechádza obrovskou transformáciou. Tá tlačí na znižovanie nákladov. Automobilky tak od dodávateľov žiadajú nižšie ceny za komponenty, no tí musia bojovať s rastúcimi cenami surovín. Navyše sa snažia automobilky obmedzovať externé dodávky aby mali výrobu pod vlastnou kontrolou. Problém majú preto aj veľké spoločnosti ako Continetal či ZF, ktoré prepúšťajú, nieto ešte firmy, ktoré sú úzko špecializované. Chcete príklad? Ako blesk z jasného neba prišla spáva, že slávny nemecký výrobca športových sedadiel Recaro Automotive Seating vyhlásil platobnú neschopnosť, čo je ekvivalent ochrany pred bankrotom.

Spoločnosť Continental Čítajte viac Continental bude prepúšťať: Zruší tisíce pracovných miest

„Spoločnosť sa dostala do značných finančných ťažkostí v dôsledku extrémneho zvýšenia cien v posledných krízových rokoch a straty významnej zákazky,“ uviedol nemecký dodávateľ vo vyhlásení z 30. júla. Konkurzné konanie je obmedzené na Recaro Automotive GmbH a nemá vplyv na iné spoločnosti skupiny, ktoré vyrábajú aj sedadlá pre lietadlá a herné sedadlá. V súčasnosti dodáva Recaro sedadlá pre Audi, Aston Martin, BMW M, Mercedes-Benz AMG, Cadillac, Ford, Mazdu, Porsche a Renault. Ide však o malosériové výsokovýkonné verzie. Jedinou automobilkou, ktorá používa sedadlá Recaro štandardne, je Ineos. Firmu by tak mohli zachrániť jedine nové veľké zákazky. Tie ale neprídu.

Recaro má za sebou neuveriteľne dlhú kariéru.... Foto: Recaro
Recaro - športové sedadlá Recaro má za sebou neuveriteľne dlhú kariéru. Prvé sedadlá so spevnenou bočnicou predstavilo už v roku 1965. Odvtedy sa stalo synonymom pre športové sedadlá.

Problémy Recara sa začali črtať už dávnejšie. Najprv sa Recaro stalo v roku 2016 súčasťou spoločnosti Adiens v rámci skupiny Johnson Controls a v roku 2020 ho kúpila americká investičná spoločnosť Raven Acquisition z Detroitu. Nový vlastník sľuboval veľké zmeny. Firma sa mala sústrediť na svoju hlavnú činnosť, ktorou je výroba športových sedadiel, a skrátiť rozhodovacie procesy, aby vedela rýchlejšie reagovať na trhové zmeny. V pláne bolo vstúpiť na nové trhy, rozšíriť orientáciu aj na výrobu zadných sedadiel a výplní dverí. Nič z toho sa ale neuskutočnilo. Závislosť Recara od jedinej sériovej zákazky v kombinácii s nedostatkom iných väčších objednávok sa tak stala jeho prekliatím.

Zetor by Pininfarina Čítajte viac Zemetrasenie v Zetore: Český výrobca traktorov prepúšťa. Odnesú to aj ‘srdciari‘

Spoločnosť uistila, že zamestnancom vyplatí júlovú mzdu v najbližších dňoch. Ďalšie mesačné mzdy potom zabezpečí prostredníctvom konkurzného konania. Spravidla to trvá tri mesiace. Čo bude s Recarom ďalej, zostáva nejasné. Očakáva sa, že vymenovaný konkurzný správca Holger Blümle v najbližších dňoch preverí finančnú situáciu spoločnosti a bude sledovať jej hospodárenie. Recaro pritom nie je jediným dodávateľom, ktorý má problémy. V dodávateľskom reťazci automobilového priemyslu pribúda bankrotov a podľa odborníkov by sa do problémov mohlo dostať ešte viac firiem. O ochranu pred veriteľmi požiadal nedávno aj slávny výrobca športových kolies BBS.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #bankrot #Recaro
Články podľa značiek