Rôzne regióny sveta súťažia v tom, kto ako prvý zakáže predaj áut so spaľovacími motormi. Európa má termín 2035, ale sú aj krajiny, ktoré to chcú stihnúť skôr. Ani jedna z nich však už prvá nebude. Na túto misiu sa totiž odhodlala asi tá najmenej pravdepodobná krajina. Hovoríme o Etiópii. Áno, od začiatku tohto roka zakázala dovoz áut na benzín či naftu. Ciele etiópskej vlády neboli ani tak ekologické, ako ekonomické. Ročne musí tento štát vynaložiť za nákup fosílnych palív 7,6 miliardy dolárov. To je údaj z minulého roka. Zato má Etiópia obrovské vodné elektrárne na Níle. Takže krok vlády znížiť výdavky na ropu prechodom na elektromobily sa zdá logický.
Ako píše Future Zone, po vstupe platnosti nového nariadenia sa do tejto chudobnej krajiny začali masovo dovážať elektromobily. Najmä tie čínske. Má ich byť približne 100 000. To je viac, ako sa očakávalo, pretože pôvodne vláda odhadovala, že do roku 2030 bude na etiópskych cestách 150 000 čisto elektrických áut. Stačil pritom polrok a do cieľa ich chýba už len 50 000. Pomohlo aj zrušenie DPH na nákup elektromobilov. Doteraz je to teda pekný príbeh, ale má svoju odvrátenú stránku. Etiópia je obrovská krajina s rozlohou 1,1 milióna kilometrov štvorcových a so 118 miliónmi obyvateľov. To je približne trikrát toľko, ako má Poľsko a 23-krát viac, ako má Slovensko. A teraz hádajte, koľko je v krajine verejných nabíjačiek.
V celej Etiópii je 50 voľne dostupných nabíjacích staníc. Z toho samotná vláda prevádzkuje štyri, ale ako uvádza Yizengaw Yitayih, expert na klimatické zmeny na etiópskom ministerstve dopravy a logistiky, dve sú v súčasnosti nefunkčné. Elektromobily by sa dali síce nabíjať z domácich zásuviek, ale nie je tajomstvom, že etiópska rozvodná sieť trpí častými výpadkami. Domácnosti sú preto bežne bez elektriny. Elektrické autá jednoducho nie je kde nabíjať. Menia sa na nepojazdné „tehly“. Navyše ich nie je kde opravovať. K dispozícii nie sú ani domáce wallboxy. „Opatrenie prišlo príliš skoro,“ hovorí jeden predajca áut. Vláda chce proti tomu bojovať rozširovaním infraštruktúry, no to môže trvať roky. Mnohí etiópski vodiči to už pochopili a rozhodli sa svoje elektromobily predať.
Na trhu je stále dosť ojazdených áut so spaľovacím motorom. Etiópii teda hrozí kubánsky efekt. Staré benzínové a naftové autá budú udržiavať v prevádzke celé roky. To neprospeje ekológii ani ekonomike. Otázkou je, či sa čosi podobné nemôže udiať v roku 2035 aj na starom kontinente. Od tohto dátumu delí síce Európsku úniu ešte 11 rokov, no už teraz bijú experti na poplach, pretože rozvoj nabíjacej infraštruktúry nestíha pribúdajúcemu počtu elektrických áut na cestách. V súčasnosti je v Európe asi 632 000 verejných nabíjacích bodov, ale celé dve tretiny z nich sú v dvoch krajinách – v Nemecku a vo Francúzsku, ktoré predstavujú len 20 % územia Európy.