Spoločnosť DeepDrive ukazuje, že revolúciu je možné spustiť aj tam, kde by ste ju už asi neočakávali. Veď čo sa dá asi tak zlepšiť na elektromotoroch, ktoré majú už dnes účinnosť 90 či dokonca 95 %. Lenže nemecký startup našiel rezervy. Vyvinul elektromotor s dvojicou rotorov. Novou technológiou chce konkurovať elektromotorom s permanentným magnetom, synchrónnym elektromotorom, ktoré si vystačia bez prírodného neodymu, aj elektromotorom s axiálnym tokom, ktoré používa len hŕstka superšportových áut od Koenigsegu alebo Mercedesu-Benz.
Čítajte viac DeepDrive: Dvojrotorové elektromotory môžu zvýšiť dojazd na 800 kmInovatívny koncept DeepDrive v podstate spája dva elektromotory do jednej jednotky a vytvára extrémne kompaktný pohon, ktorý je energeticky mimoriadne účinný a má vysokú hustotu krútiaceho momentu. V bežnom elektromotore stator pohybuje buď vnútorným, alebo vonkajším rotorom, ale s koncepciou dvoch rotorov DeepDrive poháňa stator oba rotory súčasne. Kompaktný dizajn a nízka hmotnosť motora umožňuje zabudovať pohon priamo do nábojov kolies. Každé koleso tak môže mať vlastný elektromotor. Technológiu je však možné použiť aj v konvenčnom usporiadaní, keď má náprava jediný elektromotor spojený s kolesami pomocou hriadeľov.
„Nie je to len spôsob, ako niečo optimalizovať. Je to skutočne zmena paradigmy,“ povedal pre Automotive News Europe Peter Mertens, bývalý člen predstavenstva Audi a Volva. Do DeepDrive už totiž investovali aj automobilky či známy dodávateľ Continental. DeepDrive spolupracuje s ôsmimi z desiatich najväčších výrobcov áut na svete. Nová technológia ich priťahuje aj tým, že motor s dvoma rotormi je ľahší o 40 % v porovnaní s rovnako výkonným konvenčným elektromotorom a vyžaduje menej materiálu, čo znamená nižšie náklady. A ešte k tomu je jeho výroba rýchlejšia a jednoduchšia, pretože montáž prebieha s menším počtom krokov a s menším počtom zariadení. Celkovo je tak nový motor o 20 % lacnejší.
Startup DeepDrive si všimlo aj BMW, keď sa v roku 2021 nová technológia predstavila na salóne mobility v Mníchove. BMW bolo vlastne prvým veľkým výrobcom, ktorý začal so startupom spolupracovať. Za tri roky došlo k obrovskému pokroku. Mníchovská automobilka už nové motory s dvojicou rotorov otestovala v laboratóriu a čoskoro plánuje testy v teréne. „Prototypové diely DeepDrive výrazne prekročili naše špecifikácie. To je naozaj nezvyčajné v takom skorom štádiu a s úplne novou technológiou,“ neskrýva nadšenie Karl Virsik, vedúci oddelenia výskumných koncepcií a technológií vozidiel BMW Group.
Čítajte viac Continental vyvíja revolučné koleso. Má predĺžiť dojazd elektrických áutĎalším krokom sú testy v reálnom svete na ceste. Motory v kolesách budú vyžadovať menej miesta, budú energeticky účinnejšie, ľahšie a menej nákladné, čo im dáva obrovský potenciál pre širokú škálu modelov, konštatuje BMW. „DeepDrive vyvinul vzrušujúcu víziu pre elektrický pohon budúcnosti,“ dodal Virsik. Zatiaľ však BMW neprezradilo, kedy by sme mohli vidieť elektromotory s duálnymi rotormi v sériovej produkcii. Spolupráca so startupmi, ktorú si BMW veľmi váži pre nekonvenčný prístup a flexibilitu, však vývoj výrazne urýchľuje. Takže to možno bude už o dva či tri roky.