V júni sa v Európe predalo podľa údajov Dataforce viac ako 23 000 čínskych elektromobilov. Je to doterajší rekord. V porovnaní s májom to bolo o 72 % viac. Má to ale svoj dôvod. Čínske automobilky sa totiž snažili zaregistrovať čo najviac nových vozidiel, aby sa vyhli európskym clám, ktoré zaviedla EÚ na ochranu svojho trhu od 5. júla. Najviac sa darilo koncernu SAIC, ktorý vlastní značku MG, ktorá dodala na trh 13 366 áut, o 40 % viac ako v máji. Nasleduje BYD s 3 958 registráciami a Great Wall, ktorý prihlásil 563 vozidiel.
Čítajte viac Na východ mieri nová čínska firma. Vyrábať bude diely pre autáOstatné značky ako Xpeng, Hongqi či Zeekr sa na raste podieľali minimálne – ani nie s 200 predanými autami. Analytik Gabriel Juhas z Dataforce upozorňuje, že nejde o „zdravý rast“. Väčšina zo zaregistrovaných áut sa totiž k zákazníkom nedostala. Prihlásili ich samotní díleri. Veď také MG už dnes čelí clu vo výške 37,6 % a BYD clu vo výške 17,4 % z doterajších 10 %. Geely zasa čelí clu 19,9 %. Rozdielna výška cla vyplýva z výsledkov antisubvenčného vyšetrovania Európskej komisie, ktorá posudzovala, nakoľko jednotlivé značky dotovala čínska vláda.
Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?
Zohľadňovala sa aj ochota čínskych automobiliek spolupracovať s vyšetrovacím tímom EK. Tie značky, ktoré spoluprácu odmietli, „vyfasovali“ dodatočné zdanenie vo výške 37,6 %. Spolupracujúce značky skončili priemerne so sadzbou 20,8 %. Ide o dodatočné clá k už existujúcej 10 % sadzbe. Problémom ale je, že clá sa týkajú aj západných výrobcov, ktorí majú v Číne výrobné závody – napríklad Volva, BMW a Tesly. V nasledujúcich mesiacoch sa z tohto dôvodu očakáva prudký prepad predaja čínskych elektrických áut v Európe. Nebude však trvať dlho.
Čítajte viac Bude na Slovensku šiesta automobilka? Záujem prejavil čínsky kolosČínski výrobcovia už majú recept, ako sa clám vyhnúť. V pláne je hneď niekoľko výrobných závodov v Európe. V bývalej fabrike Nissanu bude značka Chery od konca tohto roka vyrábať crossover Chery Omoda 5. Kapacita podniku je naplánovaná na 150 000 áut ročne. Chery tiež plánuje vybudovať v Európe vlastné výskumné a vývojové centrum. V poľských Tychách už čínska spoločnosť Leapmotor vyrába malý mestský elektromobil T03 na linkách závodu koncernu Stellantis. BYD zas oznámil výstavbu závodu v Maďarsku a v Turecku. Oba majú byť spustené v roku 2026. A v hre je aj vývojové centrum.
Čítajte viac Videotest: Dongfeng Shine - dokáže čínska novinka osloviť nielen cenou?Vhodnú európsku lokalitu hľadá aj SAIC, vlastniaci MG, či Geely. Tieto automobilky nemusia nutne stavať nové závody, niektoré hľadajú len európskeho partnera. A nemajú s tým problém. Väčšina európskych výrobcov má totiž nadbytočné výrobné kapacity na výrobu elektromobilov, keďže predpokladali, že ich predaj bude v súčasnom období o 45 % vyšší, než je realita. Rast sa ale nedostavil. V prvom polroku tohto roka podiel elektromobilov na celkových registráciách v EÚ medziročne dokonca klesol z 12,9 na 12,4 %, keď sa ich predalo len 712 637 kusov.
Predpokladá sa, že Číňania budú v európskych fabrikách najprv skladať elektromobily z komponentov dovezených z Číny. Postupne by ale mohli podiel európskych komponentov zvyšovať, prípadne prísť s modelmi určenými špeciálne pre Európu, tak ako to urobili pred pár rokmi kórejské automobilky. Vďaka európskym závodom a európskym autám by tak získali imidž domácich výrobcov. Takýto postup naznačujú plány na otvorenie spomínaných európskych vývojových centier.