Nabíjačiek pre elektromobily za štvrťrok opäť pribudlo. Podpora štátu však viazne

Elektromobil je dnes možné na Slovensku nabiť z 2 158 verejných nabíjacích bodov, ktoré sú v 816 lokalitách. Inštalovaný výkon vzrástol od začiatku roka o viac ako 30 %.

05.08.2024 12:00
City Hub ZSE v Bratislave Foto:
Nabíjacích staníc na Slovensku pribudlo. Dokonca aj tých ultrarýchlych. Štát však nemá zásluhu ani na jednej z nich.
debata

Výstavba verejných nabíjacích staníc pre elektromobily zaznamenala na Slovensku za prvý polrok 2024 rast, hoci z dvoch výziev z Plánu obnovy a odolnosti na podporu výstavby ešte nebola inštalovaná ani jediná. Konštatuje to vo svojej správe Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Ku koncu júna 2024 bolo k elektromobilistom k dispozícii 2 158 verejných nabíjacích bodov v 861 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 107 536 kW. Hoci je tempo výstavby nabíjacích staníc v drvivej väčšine súkromnými spoločnosťami povzbudzujúce, pre rozvoj elektromobility je potrebná oveľa väčšia podpora zo strany štátu.

SEVA - stav nabíjačiek v SR 2024 prvý polrok Foto: SEVA
SEVA - stav nabíjačiek v SR Q2 2024 SEVA - stav nabíjačiek v SR 2024 prvý polrok
City Hub ZSE v Bratislave Čítajte viac ZSE v Bratislave otvára prvý mestský nabíjací hub. Nabíjačky majú výkon až 400 kW

Od začiatku roka pribudlo 350 nových nabíjacích bodov. „Najväčší nárast evidujeme pri najvýkonnejších nabíjačkách, ktoré sú kľúčové pre dlhé trasy a rýchle nabíjanie,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Počet nabíjačiek s výkonom nad 300 kW vzrástol z 32 na 60, čo predstavuje nárast o 88 %. Kritike za pomalé vyhodnocovanie žiadostí a podpisovanie zmlúv so žiadateľmi v rámci dvoch výziev na budovanie nabíjacej infraštruktúry však čelí ministerstvo hospodárstva.

Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy

Video

„Výzva zameraná na mestá ako prijímateľov bola zverejnená už viac ako pred rokom a dodnes neboli podpísané zmluvy, ktoré by umožnili začať s výstavbou,“ konštatoval Križanský. „Trh je pripravený implementovať Plán obnovy a odolnosti, ale hodnotenie prebieha veľmi pomaly a meškanie v procese podpisovania zmlúv brzdí celý proces. Sme presvedčení, že zrýchlenie byrokratického procesu by mohlo podstatne urýchliť aj samotnú výstavbu a prispieť k rýchlejšiemu rozvoju elektromobility na Slovensku.“

SEVA - stav nabíjačiek v SR 2024 prvý polrok Foto: SEVA
SEVA - stav nabíjačiek v SR 2024 prvý polrok SEVA - stav nabíjačiek v SR 2024 prvý polrok
Citroën ë-C4 X - test 2023 Čítajte viac Nabíjací raj skončil. Za elektrinu platíte už aj v Kauflande

Do dvoch schém z Plánu obnovy a odolnosti zameraných na mestá a na firmy ako žiadateľov prišli desiatky žiadostí. „Dnes môžeme takmer s istotou povedať, že celá alokovaná čiastka na tieto výzvy bude bez problémov vyčerpaná, čo je dôkazom, že takéto programy majú zmysel a sú potrebné. Treba už len umožniť žiadateľom čerpať a reálne začať s výstavbou tisícok nabíjacích bodov po celom Slovensku,“ tvrdí Križanský. Je pritom potrebné zdôrazniť, že priemerne sa viac ako 80 % nabíjania realizuje na neverejných staniciach – v súkromných garážach, vo firmách, v administratívnych budovách či depách.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #nabíjačky #nabíjanie elektromobilov #SEVA #nabíjačky elektromobilov
Články podľa značiek