
Nie je to tak dávno, čo známy čínsky výrobca smartfónov a spotrebnej elektroniky vstúpil do sveta elektromobilov. A urobil to veľkolepo. Jeho 4-dverové kupé SU7 si brúsi zuby na takých velikánov, akým je Tesla S alebo Porsche Taycan. A zdá sa, že na to má. Disponuje totiž 800 V architektúrou a vo výkonnejšej verzii s dvojicou elektromotorov ponúka 495 kW. Takže na stovku „vystrelí“ Xiaomi SU7 pod tri sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 265 km/h. Batéria s kapacitou 73,6 kWh má stačiť vďaka skvelej aerodynamike asi na 600 km jazdy.

Hneď po premiére prejavilo o novinku záujem vyše 100 000 ľudí. Stačilo na to 24 hodín. A 70 % záujemcov zložilo nevratné zálohy. Dôvodom je, pochopiteľne, aj cena. Základná verzia so zadným náhonom a výkonom 220 kW má stáť po prepočte asi 30 000 eur. Pritom hovoríme o elektrickej limuzíne s veľkosťou Tesly S. Číňanom teda máme čo závidieť. A aby rozruch okolo novinky neutíchol, Xiaomi chystá ultimatívnu verziu SU7 Ultra, ktorá si brúsi zuby nielen na šialene premotorizovanú Teslu S Plaid, ale aj na nové Porsche Taycan Turbo GT.

Nemecký súper disponuje výkonom 760 kW (1 108 k) a je držiteľom rekordu na kultovom nemeckom okruhu Nürburgring časom 7:07,55 minúty. Xiaomi chce ísť ale ešte ďalej. Prototyp SU7 Ultra vybavilo hneď troma motormi. Označuje ich veľmi vtipne. Dva nesú kód Super Motor V8s a jeden Super Motor V6s. Odkazujú tak na ekvivalent výkonu spaľovacích motorov. Teoreticky má ta SU7 22 „valcov“. Každá z vé-osmičiek produkuje 425 kW a krútiaci moment 635 Nm. „Slabšia“ vé-šestka dáva „len“ 288 kW. Systémový výkon tým narástol na neskutočných 1 138 kW. Xiaomi udáva zrýchlenie Z 0 na 100 km/h za 1,9 sekundy a na dvojnásobok za 5,96 sekundy, čo sú priam desivé čísla.
Podobne je to s maximálnou rýchlosťou, ktorá má končiť až pri údaji 350 km/h, vo svete elektromobilov čosi nevídané. Impozantnú akceleráciu bude krotiť brzdová sústava, schopná odolať teplotám až 800 stupňov Celzia, a k tomu výkonná rekuperácia, ktorá sama osebe zvládne spomalenie na úrovni 0,6 G. Spolu s hydraulikou to bude ale až 2,35 G, takže SU7 Ultra zastaví z rýchlosti 100 km/h na dráhe dlhej len 25 metrov. No a aby bolo jasné, že novinka sa konkurentov nebojí, Xiaomi chystá rekordnú jazdu v „zelenom pekle“. S týmito parametrami iste nebude mať najmenší problém deklasovať na Nürburgringu Porsche Taycan Turbo GT, Teslu S Plaid či Lucid Air Sapphire.

Ostrej jazde s neustálou akceleráciou je prispôsobený aj akumulátor Qilin 2.0, ktorý dokáže dodať výkon 800 kW aj vtedy, keď je batéria nabitá len na 20 % svojej kapacity. Jej maximum je ale 1 330 kW. Test na európskom okruhu zároveň naznačuje, že hoci bude Xiaomi v prvej vlne uspokojovať výlučne čínsky trh, najmä kvôli obrovskému záujmu a obmedzeným kapacitám, ambície má aj na starom kontinente. Produkčná verzia SU7 Ultra sa má predstaviť už budúci rok, teda v roku 2025. Rekordná jazda by jej mala predchádzať. Lepšiu reklamu si predstaviť nedokážeme.