Nemecký minister dopravy Volker Wissing adresoval Európskej komisii list, v ktorom varuje pred právne absurdnou situáciou, ktorá by viedla k vyradeniu miliónov automobilov z prevádzky. Informoval o tom nemecký denník Bild a agentúra dpa. Samotný list nebol zverejnený, no nemecké médiá ho mohli vidieť celý.
Jeho cieľom je upozorniť na situáciu, ktorá môže nastať v novembri tohto roka, keď Európsky súdny dvor rozhodne v dvoch prípadoch ohľadom tzv. termálnych okien, čo sú fázy, v ktorých spaľovacie motory nemusia plniť emisné normy. Ak súd rozhodne, že normy z minulosti mali brať do úvahy aj tieto fázy, autá, ktoré boli predtým schválené na prevádzku, sa stanú nespôsobilými, lebo súčasné normy nedokážu splniť.
Čítajte aj Holanďania rušia stovku na diaľniciach. Zníženie rýchlosti neznížilo emisieTýka sa to vozidiel schválených pre emisné normy Euro 5 a Euro 6. Pokiaľ ide o roky výroby, tak je reč o autách registrovaných od roku 2009, respektíve od roku 2014. V tej dobe boli automobily schvaľované na základe metodiky NEDC, čo znamená, že merania prebiehali výlučne v laboratóriu. Neskôr sa metodika zmenila na WLTP, v rámci ktorej pribudol aj test v reálnej premávke.
Pri novších autách sa konštruktéri prispôsobili novej metodike a autá aktuálnejšie a prísnejšie normy spĺňajú, lenže pri norme NEDC nemali dôvod vozidlá konštruovať tak, aby vyhoveli testom v reálnej premávke. Keby teda museli laboratórne schválené autá podstúpiť test metodikou WLTP, nevyhoveli by limitom schváleným pre vtedajšie normy Euro 5 a počiatok normy Euro 6. Zasiahlo by to hlavne vozidlá poháňané naftovými agregátmi.
Čítajte aj ADAC: Čo sa to deje? Nové diesely nevedia prejsť ani prvou STKA koľkých áut by sa to teda týkalo? Nemecké ministerstvo dopravy v liste uvádza, že v spolkovej republike je v prevádzke stále 4,3 milióna naftových áut homologovaných pre normu Euro 5 a 3,9 milióna naftových áut plniacich prvé verzie normy Euro 6. Ministerstvo si dalo aj vypracovať štúdiu, ktorá vysvetľuje, prečo je nemožné, aby staršie dieselové autá dokázali plniť novšie emisné normy. V skratke z toho vyplýva, že NECD metodika merala priemerné hodnoty a rozhodujúci bol výsledok, pričom WLTP berie do úvahy hodnoty v každej jazdnej situácií, ako napr. jazda v meste, jazda po diaľnici, jazda po studenom štarte a pod., a auto nesmie limity prekročiť v žiadnom momente.
Čítajte aj VDI: Elektromobil porazí diesel v CO2 až po rokoch. Aj to len v utopickom sveteMinister Wissing chce zabrániť katastrofe, a preto žiada EÚ o stanovisko, že nebude spätne uplatňovať nové emisné predpisy na autá schválené podľa starších predpisov. Keby došlo k najhoršiemu, autá by pre majiteľov predstavovali stratu majetku a narušili by fungovanie trhu s novými aj ojazdenými automobilmi. Pre výrobcov by to bol navyše signál, že Európska únia je nepredvídateľný trh bez právnej istoty.