Zakáže EÚ prevádzku miliónom dieselových áut? Ohrozené je možno aj to vaše

Uplatňovať aktuálne normy na autá schválené podľa starších pravidiel je nelogické a ide o porušenie zákazu retroaktivity v právnom systéme. Európsky súdny dvor však môže rozhodnúť inak a v tom prípade by sa niekoľko miliónov áut stalo v Európskej únii nespôsobilých do bežnej premávky.

05.08.2024 06:00
debata (38)
Súčasťou metodiky WLTP je aj meranie emisií v... Foto: ADAC
ADAC - test emisií RDE Súčasťou metodiky WLTP je aj meranie emisií v reálnej premávke (RDE).

Nemecký minister dopravy Volker Wissing adresoval Európskej komisii list, v ktorom varuje pred právne absurdnou situáciou, ktorá by viedla k vyradeniu miliónov automobilov z prevádzky. Informoval o tom nemecký denník Bild a agentúra dpa. Samotný list nebol zverejnený, no nemecké médiá ho mohli vidieť celý.

Jeho cieľom je upozorniť na situáciu, ktorá môže nastať v novembri tohto roka, keď Európsky súdny dvor rozhodne v dvoch prípadoch ohľadom tzv. termálnych okien, čo sú fázy, v ktorých spaľovacie motory nemusia plniť emisné normy. Ak súd rozhodne, že normy z minulosti mali brať do úvahy aj tieto fázy, autá, ktoré boli predtým schválené na prevádzku, sa stanú nespôsobilými, lebo súčasné normy nedokážu splniť.

49659426898 4b4927a094 k Čítajte aj Holanďania rušia stovku na diaľniciach. Zníženie rýchlosti neznížilo emisie

Týka sa to vozidiel schválených pre emisné normy Euro 5 a Euro 6. Pokiaľ ide o roky výroby, tak je reč o autách registrovaných od roku 2009, respektíve od roku 2014. V tej dobe boli automobily schvaľované na základe metodiky NEDC, čo znamená, že merania prebiehali výlučne v laboratóriu. Neskôr sa metodika zmenila na WLTP, v rámci ktorej pribudol aj test v reálnej premávke.

Pri novších autách sa konštruktéri prispôsobili novej metodike a autá aktuálnejšie a prísnejšie normy spĺňajú, lenže pri norme NEDC nemali dôvod vozidlá konštruovať tak, aby vyhoveli testom v reálnej premávke. Keby teda museli laboratórne schválené autá podstúpiť test metodikou WLTP, nevyhoveli by limitom schváleným pre vtedajšie normy Euro 5 a počiatok normy Euro 6. Zasiahlo by to hlavne vozidlá poháňané naftovými agregátmi.

Emisie výfukových plynov - meranie Čítajte aj ADAC: Čo sa to deje? Nové diesely nevedia prejsť ani prvou STK

A koľkých áut by sa to teda týkalo? Nemecké ministerstvo dopravy v liste uvádza, že v spolkovej republike je v prevádzke stále 4,3 milióna naftových áut homologovaných pre normu Euro 5 a 3,9 milióna naftových áut plniacich prvé verzie normy Euro 6. Ministerstvo si dalo aj vypracovať štúdiu, ktorá vysvetľuje, prečo je nemožné, aby staršie dieselové autá dokázali plniť novšie emisné normy. V skratke z toho vyplýva, že NECD metodika merala priemerné hodnoty a rozhodujúci bol výsledok, pričom WLTP berie do úvahy hodnoty v každej jazdnej situácií, ako napr. jazda v meste, jazda po diaľnici, jazda po studenom štarte a pod., a auto nesmie limity prekročiť v žiadnom momente.

VDI - uhlíková bilancia elektromobilov Čítajte aj VDI: Elektromobil porazí diesel v CO2 až po rokoch. Aj to len v utopickom svete

Minister Wissing chce zabrániť katastrofe, a preto žiada EÚ o stanovisko, že nebude spätne uplatňovať nové emisné predpisy na autá schválené podľa starších predpisov. Keby došlo k najhoršiemu, autá by pre majiteľov predstavovali stratu majetku a narušili by fungovanie trhu s novými aj ojazdenými automobilmi. Pre výrobcov by to bol navyše signál, že Európska únia je nepredvídateľný trh bez právnej istoty.

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba
Viac na túto tému: #Európsky súdny dvor #WLTP #naftové autá #NEDC #Volker Wissing
Články podľa značiek