Celkovo sa na Slovensku za prvých 6 mesiacov tohto roku zaregistrovalo 5 481 malých áut (segment B), čo je o 793 (- 12,6 percenta) menej, než v rovnakom období roku 2023 (6 274 registrácií) a o vyše 1 600 menej (- 22,3 percenta), než v pandemickom roku 2021 (7 103 registrácií), keď bol predaj áut mimoriadne slabý.
Dôvod poklesu predaja malých a cenovo dostupných áut je očividný – automobilkám sa skrátka lacné autá s nízkou maržou pri súčasných cenách surovín a energií neoplatí vyrábať, navyše pri stále rastúcom tlaku na znižovanie emisií a zvyšovanie bezpečnosti v nich musia používať také technológie, s ktorými ich za rozumnú cenu skrátka nedokážu vyrobiť ani keby chceli.
Niekdajší šéf VW Herbert Diess sa svojho času vyjadril, že napríklad technológia na splnenie emisných noriem by pri malom VW Up! predstavovala 3 500 eur navyše, čo by z neho spravilo absolútne nepredajné auto. Pri malých autách sú navyše oveľa nižšie marže, takže automobilky ich potrebujú predávať vo veľkých počtoch, aby zostali aspoň ako tak rentabilné. Lenže ak sa ich cena blíži modelom nižšej strednej triedy, jednoducho to nejde.
Preto „zmizla“ z cenníkov napríklad na Slovensku mimoriadne populárna Škoda Fabia v prevedení kombi, Fiat Punto alebo Ford Fiesta. Podobný osud čaká aj ďalšie malé autá. Do histórie sa chystá napríklad aj Suzuki Ignis a Kia Rio. A to je len pár príkladov.
Niektoré automobilky situáciu na trhu trochu zneužívajú. Napríklad ešte na konci roku 2022 ste si mohli kúpiť základný Volkswagen Polo za 15 590 eur, na prelome rokov 2023 a 2024 už tento model začínal na sume takmer 20-tisíc eur, čo je cena, ktorú si drží dodnes. Na takto razantné zvýšenie ceny nedával v tom čase trh žiadny objektívny dôvod.
V nižšie uvedenom rebríčku 15 najpredávanejších malých áut (B-segment) už preto nenájdete žiadne s oficiálnou základnou cenou pod 10-tisícovou hranicou a dokonca ani pod 12-tisícovou. Najlacnejšie je v ňom Sandero s cenou 12 600 eur. Druhým najlacnejším modelom je v tejto kategórii Mitsubishi Space Star so základnou cenou 12 900 eur. Tretím najlacnejším je Škoda Fabia, ktorej cena v edícii Drive klesla na 13 930 eur. Pozitívnou správou je, že dobrú cenu si aj po generačnej výmene zachoval Citroën C3, ktorý v základe kúpite za 14 990 eur, v aktuálnej akcii dokonca za 14 490 eur.
Čítajte viac Octavia pred i30: Toto je 15 najpredávanejších áut na Slovensku po 1. polrokuMedziročne si v počte predaných áut najviac polepšili Škoda Fabia (+ 438 áut) a vďaka dopredaju predošlej generácie za zvýhodnené ceny Citroën C3 (+ 270 áut). Naopak, z prvej pätnástky si v tomto období najviac pohoršil Hyundai i20 (- 233 áut), ktorý si však aj napriek tomuto poklesu dokázal zachovať pozíciu trhovej dvojky v B-segmente. Výrazný pokles zaznamenali aj Peugeot 208 (- 189 áut) a Toyota Yaris spolu s Renaultom Clio (zhodne – 169 áut).
Dve tretiny z 15 najpredávanejších malých áut majú oficiálne nastavenú základnú cenu nad hranicou 15-tisíc eur. Len pre zaujímavosť – ešte v roku 2016 ste za túto sumu mohli kúpiť dva najlacnejšie modely Škody Octavia.
V rebríčku vidieť absolútnu dominanciu Škody Fabia, ktorá aj bez verzie kombi má po prvom polroku v segmente B medzi malými autami s predajom vyše 1900 kusov až 35-percentný trhový podiel. To značí, že sa z nej predalo viac, než z modelov na 5. až 15. mieste spolu. Len pre zaujímavosť – 2. najpredávanejší model v rebríčku, ktorým je Hyundai i20, má na Slovensku v tomto segmente v rovnakom období s predajom 578 kusov len 12,7-percentný trhový podiel.
Čítajte viac Sportage tesne pred Dusterom: Toto sú najpredávanejšie SUV po 1. polroku, aj s cenamiV medziročnom porovnaní z rebríčku top 15 malých áut vypadli dva modely – Kia Rio a Nissan Micra, nahradili ich Mazda 2 a Mitsubishi Space Star. V čiernych číslach skončili 4 modely, v červených až 11. Aj to svedčí o tom, že segment malých áut je v kríze, ktorá rozhodne nebude krátka..
V ďalšej časti článku nájdete podrobný rebríček 15 najpredávanejších malých áut na Slovensku aj s počtom predaných kusov, medziročným porovnaním a aktuálnymi základnými cenami.