Ruskému AvtoVaz-u sa nedarí nahradiť pri výrobe Lád francúzsky Renault čínskymi producentmi komponentov tak rýchlo, ako si predstavoval. Až po odchode Francúzov zo spoločného podniku sa totiž ukázalo, ako veľmi bola ruská produkcia závislá od zahraničných dodávateľov. Rusom sa síce podarilo časom lokalizovať výrobu niektorých súčiastok, ale v Ladách je i tak stále polovica komponentov z dovozu – až okolo 1 500 na jedno vozidlo. Tieto pochádzajú najmä z Číny, no aj napriek tomu, že Čína má záujem obchodovať s Ruskom, dodávky viaznu. Prvé náznaky sa začali vlani, keď sa AvtoVaz dostal na americké sankčné zoznamy. Už vtedy šéf automobilky Maxim Sokolov varoval pred nedostatkom komponentov.
Zelenskyj prvýkrát ukázal stíhačky F-16, ktoré má Kyjev na Rusov
Zaradenie Lady na sankčný zoznam totiž skomplikovalo možnosti platieb AvtoVazu dodávateľom komponentov zo zahraničia. „Dôsledkom sú masívne odstúpenia zahraničných dodávateľov, subdodávateľov, finančných inštitúcií, bánk od spolupráce s naším automobilovým priemyslom. Zahraničné banky tak jednoducho blokujú naše odchádzajúce platby, aj tie voči AvtoVazu, ak hovoríme o exportných produktoch,“ komentoval vtedy dôsledky Sokolov. „A to sa, bohužiaľ, týka nielen nepriateľských krajín, ale aj tých priateľských, ktoré prihliadajú na riziko sekundárnych sankcií zo strany takmer všetkých zahraničných bánk,“ dodal šéf AvtoVazu.
Čítajte viac Lada prejde na čínske motory. Inú šancu nemáSituácia sa odvtedy nezlepšila, ako naznačujú ďalšie správy z Ruska. Pred tromi týždňami napríklad Sergej Gromak, viceprezident pre vonkajšie vzťahy a interakciu s akcionármi AvtoVAZ-u, varoval pred možným zastavením dodávok výrobcov autodielov z Číny do Ruska kvôli hrozbe nových sankcií. "Nevieme, o koľko sa sprísnia ďalšie sankcie. Vidíme, že množstvo čínskych výrobcov komponentov má vážne obavy zo sekundárnych sankcií. Problémy vidíme pri platbách za komponenty. Preto musíme spolupracovať s ruskými výrobcami, keďže sa nemáme kam inde obrátiť,“ povedal Gromak pre Izvestiju.
Čítajte viac Rusi majú obrovské problémy so servisom čínskych áut. Čoskoro sa zmenia na ‘tehly‘Lada musela preto prejsť podľa Dmitrija Kostromina, viceprezidenta pre obchod a marketing, na „sovietsky model výroby“, teda držať na skladoch čo najviac komponentov, aby mohla výroba pokračovať aj v prípade zastavenia dovážaných súčiastok. Ešte väčšie problémy ako s Čínou sú z Kazachstanom a Uzbekistanom, krajinami ktoré nemienia kvôli Rusku zničiť svoje vzťahy so Západom. Týka sa to nielen dovozu komponentov, ale aj plánovaných spoločných výrobných projektov. Lade, ktorá je vlajkovou loďou ruského automobilového priemyslu, tak hrozí zastavenie výroby alebo aspoň znižovanie produkcie.