Carlos Ghosn, muž, ktorý viedol Nissan takmer dve desaťročia v rámci jeho partnerstva s Renaultom a jeden z najvplyvnejších automobilových manažérov svojej doby hovorí, že o úspechu nového spojenia medzi Nissanom, Mitsubishi a Hondou sa ľahko hovorí, no rodiť sa bude iba ťažko.
Nissan a Honda začali hovoriť o svojom možnom spojení už marci tohto roku, oficiálne bolo ohlásené začiatkom augusta a následne sa do aliancie pridalo aj Mitsubishi. Ich prvým spoločným dielom by mal byť nový softvér, ktorý by sa do prvých áut mal dostať po roku 2027.
„Vytvoriť alianciu nie je ťažké. Teraz ide to, aby aliancia fungovala, a to už bude úplne iný príbeh,“ povedal Ghosn pre Automotive News 5. augusta z Libanonu, kde žije ako utečenec pred japonskými úradmi po tom, čo v decembri 2019 z Japonska dramaticky utiekol pomocou podplatených pilotov a ukrytý v krabici od hudobného nástroja.

Podľa neho ešte nie sú jasné mnohé dôležité súčasti dohody, vrátane financovania a investícií a koalícia vyzerá skôr ako začínajúce prevzatie Nissanu Hondou, pričom Mitsubishi bude len tretím do partie, než ako skutočná spolupráca rovnocenných partnerov. „Čiastočne je to preto, lebo Honda je zo všetkých troch zďaleka najsilnejšia,“ doplnil Ghosn.
Odkedy začal Nissan utlmovať spojenectvo s Renaultom s cieľom získať nezávislosť, tak podľa Ghosna pripomína spoločnosť, ktorá sa „snaží nájsť spasiteľa“. „Podpísanie dohody s Hondou vyzerá ako iniciatíva, ktorá sa snaží odvrátiť pozornosť od mizerných výsledkov (Nissanu, pozn. redakcie).“
„Neviem si ani na chvíľu predstaviť, ako to bude fungovať medzi Hondou a Nissanom, pokiaľ nepôjde o prevzatie, pokiaľ to nebude aspoň skryté prevzatie Nissanu a Mitsubishi Hondou, ktorá bude (alianciu, pozn. redakcie) riadiť,“ povedal Ghosn.
Nissan a Honda medzi sebou nediskutovali o krížovom spoluvlastníctve, povedal generálny riaditeľ Nissanu Makoto Uchida a generálny riaditeľ Hondy Toshihiro Mibe na spoločnej tlačovej konferencii. Mibe však dodal, že to nevylučuje.
Partneri zvažujú veľa možností, možno aj založenie novej spoločnosti, dodal šéf Hondy. Honda zvolila tento prístup pri založení samostatného podniku EV s elektronickým a technologickým gigantom Sony.