O tejto Škode mnohí ani len netušia. Vznikla roku 1956, ale nie v Mladej Boleslavi. O vývoj pôsobivého roadsteru na báze Spartaka, prvého modelu automobilky po znárodnení, sa postarala Karosa vo Vysokom Mýte. Bodaj by nie. Dnes sa nám síce Karosa spája s autobusmi, lenže v tom čase v nej ešte pracovali talentovaní dizajnéri svetoznámej karosárne Sodomka, ktorú komunisti jednoducho zoštátnili. Pracoval tu aj Otakar Diblík, ktorého neskôr preslávil autobus Škoda RTO, nepochybne najkrajší autobus bývalého Československa. A z jeho pera je aj vzácna Škoda 440 kaeosa. Ako sa však mohlo v päťdesiatych rokoch poznačených monsterprocesmi zrodiť auto pre radosť? Dôvodom neboli ani tak ambície vyrábať luxusný tovar pre pracujúcich, ako výskum.
Čítajte viac Škoda 706 RTO: Ikona ‘socíku‘ má 60. Očarila aj v BruseliŠkoda 440 Karosa, predstavená na medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne, bola totiž vyrobená z laminátu. S týmto ľahkým materiálom sa experimentovalo aj vo svete s nádejou, že sa vďaka nemu podarí skoncovať s koróziou, najväčším neduhom vtedajších áut. Napokon, laminátový bol aj legendárny Chevrolet Corvette, ktorého prvá generácia debutovala roku 1953, teda o tri roky skôr. Český roadster mal byť akýmsi pojazdným laboratóriom. Karosériu tvorilo len sedem dielcov, ktoré vážili „muších“ 65 kg. Vyrobili ju Kovovne Karviná technológiou Polytex. Najväčším dielcom bola takzvaná „vaňa“, integrovaná s prednými a zadnými blatníkmi a tiež s predným aj zadným čelom. Ďalšími dielcami boli dvere a kapoty.
Dve predné sedadlá dopĺňala dvojica núdzových v usporiadaní 2+2. Technika pochádzala zo spomínaného Spartaku. Základom auta bol teda typický chrbticový rám s centrálnou rúrou, prednými priečnymi ramenami a so zadnými výkyvnými polonápravami. Pruženie mali na starosti priečne listové perá. Chrbticový rám však musel byť doplnený plechovou podlahou. Roadster poháňal radový 4-valec 1,1 OHV s výkonom 29 kW (40 k), spojený so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou a zadným náhonom. Pri pohotovostnej hmotnosti len 825 kg dosahoval prototyp dlhý 4 070, široký 1 600 a vysoký 1 320 mm maximálnu rýchlosť vyše 120 km/h a na 100 km spotreboval osem litrov benzínu. Nie všetko však klapalo tak, ako si tvorcovia predstavovali.
Problémom bol ôsmy karosársky dielec – zaoblená laminátová strecha, ktorú bolo možné nasadiť v prípade zlého počasia. Vďaka veľkým oknám z plexiskla vyzerala naozaj futuristicky, takmer ako z lietadla, ale ukázala sa ako najväčšia chyba konštrukcie. Pre poddimenzované úchyty počas testovacích jázd niekoľkokrát odletela. Smola sprevádzala tento prototyp vlastne od začiatku. K prvej nehode došlo už roku 1956, keď auto havarovalo pre defekt. Podarilo sa ho však opraviť. Prototyp neskôr slúžil aj na testy nových technických riešení podvozka. Konštruktéri Škody na ňom skúšali torzné tyče či dokonca olejovo-vzduchové odpruženie zadnej nápravy.
Začiatkom šesťdesiatych rokov mala Škoda 440 Karosa najlepšie časy za sebou a stála v zúboženom stave v areáli automobilky. Dokonca sa uvažovalo o zošrotovaní. Jediný exemplár však nakoniec odkúpil konštruktér Josef Nalezenec, jeden z otcov projektu. Porušil však jeho pôvodnosť. Na auto prirobil módne zadné plutvy, pôvodné zadné svetlá nahradil svetlami z Fordu Cortina, predné použil z Tatry 603 a čelné okno vymenil za okno z novšieho kabrioletu Felicia. Neskôr Karosa putovala k novému majiteľovi do Pardubíc, kde chátrala až do roku 1988. Záchrancom sa stal pán František Hrbáček, ktorý auto zrenovoval do pôvodného stavu aj vďaka zachovanej technickej dokumentácii, ktorú mala Karosa stále v archíve.
Čítajte viac Škoda 440: Na Spartak nemal každý. Prišiel v zlých časochĎalším majiteľom sa v roku 2014 stal Pavel Kalina, ktorý dal vzácny prototyp do poriadku aj z technickej stránky. Urobil generálku motora, prevodovky a komponentov podvozka. Momentálne sa solitér Škody nachádza v Cabrio Gallery v Hradci Králové. Dlho tu pravdepodobne už nezostane, pretože na serveri bazos.cz sa objavil inzerát, v ktorom je Škoda 440 Karosa ponúkaná na predaj. Cenu nepoznáme. Podľa textu v inzeráte však znalec ohodnotil vozidlo osemmiestnou číslicou. Takže v českých korunách to bude najmenej 10 miliónov, čo je v prepočte 395 700 eur. Dosť trúfalé, i keď je pravda, že ide o jediný exemplár po renovácii a v podstate posledné auto, ktoré bolo vytvorené de facto karosárňou Sodomka. Najlepšie by mu asi svedčala prítomnosť v múzeu Škody.