Pretek 24 hodín Le Mans je pretek pretekov a nepochybne jedným z najprestížnejších a najnáročnejších automobilových podujatí na svete. Je tiež synonymom pre vytrvalostné preteky, ktoré vyžadujú, aby tímy našli rovnováhu medzi rýchlosťou a spoľahlivosťou. Vozidlá musia byť schopné vydržať 24-hodinový šprint bez mechanických porúch, pričom sa stretávajú s rôznymi výzvami, vrátane nočných podmienok a dažďa. To z tejto udalosti robí skutočný test technológie a výdrže. Každoročne priťahuje tisíce fanúšikov z celého sveta, ktorí sa prichádzajú pozrieť na úžasné výkony najlepších tímov a jazdcov.
Na tohtoročnom závode 24 hodín Le Mans súťažilo celkovo 62 áut, rozdelených do troch kategórií: 23 áut v kategórii Hypercar vrátane dvoch hyperáut Peugeot 9X8 2024, 16 áut v kategórii LMP2 (Le Mans Prototype 2) a 23 áut v kategórii LMGT3. Vstupenky na podujatie 2024 boli vypredané za niekoľko dní už vlani v novembri a celkovo tam bolo neuveriteľných 329 000 fanúšikov. Mal som možnosť byť súčasťou tejto úžasnej udalosti a pokúsim sa vám priblížiť moje zážitky a dojmy z pohľadu fanúšika. Od príprav na cestu, cez samotný závod až po nezabudnuteľné momenty na trati. Verím, že vás to chytí, a budúci rok sa tam vidíme.
Cesta na Le Mans
Moja príprava na cestu do Le Mans začala niekoľko mesiacov pred samotným odchodom žiadosťou o akreditáciu. Nie je totiž pravidlo, že všetkým ju schvália. Pôvodne sme mali ísť traja na Peugeote Traveler Long, aby sme mali pohodlné zázemie. Nakoniec sa to ale nepodarilo a musel som cestovať sám. Zvažoval som aj zmenu auta na menšie, no nakoniec som sa rozhodol pre Peugeot Traveler. Vybral som všetky sedačky, vložil matrac dozadu (ďakujem kamošovi Milanovi za požičanie) a auto premenil na mobilné útočisko. Toto riešenie „na vandráka“ sa ukázalo ako veľmi praktické a pohodlné.

Už len samotná cesta do Le Mans je zážitkom. Trasa z Banskej Bystrice meria približne 1750 km, čo znamená dlhú jazdu cez viaceré krajiny. Išiel som postupne, s dvoma zastávkami na prespanie. Nevedel som totiž, ako to bude na mieste so sprchami a inými základnými potrebami, preto som si naplánoval všetko tak, aby som sa v piatok ráno, čerstvý a oddýchnutý, nachádzal asi 100 km pred Le Mans. Tu odporúčam zvážiť aj kombináciu lietadlo a vlak. Pri tomto variante však myslite na ubytovanie v dostatočnom predstihu. Ubytovať sa dá na samotnom okruhu alebo aj v meste.

Nebudem klamať, už za Parížom som cítil vzrušenie, ktoré narastalo s každým kilometrom bližšie k okruhu Circuit de la Sarthe. Po príchode na miesto som sa akreditoval a zaparkoval auto na parkovisku, ktoré mi odporučili v Press centre. Parkovísk v okolí okruhu je niekoľko a rezervovať miesto si musíte dopredu. Sú platené. Parkovať môžete aj priamo na okruhu v kempe. Odporúčam stiahnuť si pri plánovaní apku 24H Experience, kde sú všetky potrebné informácie.

Nechal som auto autom a vybral sa na okruh. Zúčastnil som sa tlačovky Team Peugeot TotalEnergies, zistil kde je Press centrum, moje zázemie počas preteku, a pozrel si z časti okruh. V piatok poobede sú dve vážne udalosti, ktoré musíte zažiť. Track walk, teda možnosť prejsť si trať od 15:00 do 20:00. Položiť ruku na asfalt na ktorom sa o deň neskôr koná závod je jeden z najväčších zážitkov. Prístup na okruh je voľný a môžete ho prejsť pešo, na bicykli, kolobežke alebo korčuliach. Tou druhou je Drivers' Parade.
Drivers' Parade na 24h Le Mans
Drivers' Parade je neoddeliteľnou tradíciou závodného týždňa 24 hodín Le Mans a ponúka pre fanúšika, ale aj pre jazdcov, nezabudnuteľnú atmosféru. Koná sa od 16:00 do 19:00 v centre mesta Le Mans. Je to predstavenie jazdcov, ktorí sa vozia v historických vozidlách, sprevádzané pochodovými kapelami a ďalšími zábavnými prvkami. Počas Parade jazdci rozdávajú fanúšikom podpísané fotografie, tričká a iné suveníry. Štartuje sa na Place des Jacobins a prechádza hlavnými ulicami mesta. Celková dĺžka trasy je asi 3,5 km a zúčastní sa na nej cca 150 000 ľudí. Práve tam som si pomyslel, že som asi fakt z malého mesta, pretože toľko ľudí pokope som ešte nevidel.

V piatok (aj sobotu) priamo na okruhu prebiehalo množstvo sprievodných akcií a koncertov. Hlavným hudobným vystúpením piatkového večera bol koncert francúzskeho DJ-a a producenta Boba Sinclara. Mňa ale už pohltila predzávodná atmosféra. Vďaka novinárskej akreditácii sa mi podarilo dostať do boxov, motal som sa popri trati a potom išiel spať. Prvú (a aj druhú) noc som strávil v aute, ktoré som premenil na provizórny domov. Peugeot Traveler Long sa ukázal ako skvelá voľba, poskytol mi dostatok priestoru a pohodlia na odpočinok po dlhom dni.
Prvý deň závodu
Ráno závodného dňa je vždy plné očakávaní a vzrušenia. Atmosféra okolo Circuit de la Sarthe je elektrizujúca, plná napätia a nadšenia. Fanúšikovia sa už od rána zhromažďovali na tribúnach a v okolí trate, aby zaujali najlepšie miesta na sledovanie pretekov. Niektorí mali turistické stoličky, nepremokavé bundy alebo pončá do dažďa sú povinnou výbavou, lebo na Le Mans vždy nastane chvíľa, kedy začne pršať.
Štartuje sa o 16:00, takže bolo dosť času na posledné prípravy a vychutnanie si atmosféry pred začiatkom. Svoj deň som začal návštevou Press centra, aby som získal najnovšie informácie a program. Press centrum bolo plné novinárov z celého sveta, ktorí sa pripravovali na pokrytie pretekov. A samozrejme som neodolal a kúpil si šiltovku v oficiálnom obchode.

Od 13:35 do 15:00 bol Gridwalk, ktorý je prístupný len pre držiteľov špeciálnych náramkov. Ja som ho nemal. Ceremónia štartu začína o 15:30. Autá sa zoradia ku kraju, prezentuje sa trofej, francúzska vlajka, Marseillaisou – národná hymna Francúzska a preletia stíhačky Patrouille de France. Tento rok štart pretekov o 16:00 odmával slávny futbalista Zinédine Zidane. Štart odporúčam sledovať z hlavnej tribúny, na ktorú sa dostanete aj bez špeciálneho náramku. Teda aspoň na časť na státie.

Prvé minúty a hodiny boli plné akcie, predbiehaní a dramatických momentov, pričom Ferrari, Toyota a Porsche bojovali o vedúce pozície. Počas dňa sa menilo poradie niekoľkokrát kvôli taktickým rozhodnutiam tímov, výmenám pneumatík a tankovaniam. Na taktiku doplatili vozidlá Peugeot 9X8 2024 z Team Peugeot TotalEnergies. Zvoli nevhodné obutie, stratili kolo a do boja o prvé priečky sa už nevrátili.
Samotný závod vás pohltí. Bolo úžasné vidieť množstvo fanúšikov, ktorí neustále podporovali svoje tímy a jazdcov. Práve oni prispievali k jedinečnej atmosfére závodu, ktorá je neopakovateľná. Stále bolo počuť povzbudzovanie a nadšenie, čo dodávalo energiu nielen jazdcom, ale aj ostatným divákom. Ja som si vravel, že po piatku, kedy som nachodil vyše 18 kilometrov už nemôžem byť taký premotivovaný. Tak som v sobotu prešiel popri okruhu ďalších 18 km, ale iba do polnoci. Potom ďalších 5000 krokov. A to som nedal zďaleka celý okruh.
Múzeum 24 hodín Le Mans
V areáli okruhu je Múzeum 24 hodín Le Mans, ktoré sa nachádza pri hlavnom vstupe, a je povinnou zastávkou pre všetkých automobilových nadšencov. Bolo založené v roku 1961 ako Automobilové múzeum Sarthe a v roku 2009 premenované na Múzeum 24 hodín Le Mans – Sarthe Circuit.
Návšteva múzea začína v „Alley of Heroes“, kde sú predstavení výrobcovia, inžinieri a slávni jazdci. Chronologická cesta múzeom umožňuje návštevníkom preskúmať pozoruhodnú kolekciu áut, z ktorých každé rozpráva svoj jedinečný príbeh. Okrem stálej expozície má múzeum aj dočasné výstavy, aby návštevníkom ponúklo stále nové zážitky. Vstup je voľný.

Množstvo ľudí sa musí niekde najesť, pri stánkoch s jedlom sa tak tvorili obrovské rady. Zaujímavé, že na pivo sa skoro nečakalo. Úplne naopak, ako u nás. Odporúčam zobrať si jedlo so sebou a najesť sa z vlastných zásob. Tie rady nemali koniec. Ja som sa najedol až niekedy po 20:00. A rady na záchod boli ešte horšie. Nemajú tam prenosné wécka, ako u nás na akciách. Našťastie som mal prístup do zadnej strany padoku, kde rady neboli.

S tmou prišiel na okruh aj dážď a prvá väčšia kolízia. Vtedy som si prvýkrát uvedomil, aký je to nápor na jazdcov. Letieť po trati v plnej rýchlosti v daždi, po tme, pred vami vám bliká červenou auto, zozadu svieti naplno ďalšie, do toho bičuje voda. Klobúk dole, fascinujúce. Dážď ani pokročilá hodina divákov neodradili, stále ostávali popri trati, alebo sa bavili na sprievodných akciách. Nakoniec som to zapichol okolo 02:30 a dobre som spravil. Jazdci totiž strávili uprostred noci kvôli zlej viditeľnosti štyri hodiny za safety carom. Po celodennom sledovaní pretekov som sa vrátil do svojho mobilného útočiska, aby som si oddýchol a pripravil sa na druhý deň.
Druhý deň závodu
Ráno druhého dňa na 24 hodinách Le Mans prinieslo nové výzvy a očakávania. Mne sa spalo v Peugeote Traveller skvele, hoci zvuky závodných áut z trate bolo počuť celú noc. Po nočnom daždi sa trať začala postupne sušiť, čo umožnilo jazdcom zvýšiť tempo a dosahovať vyššie rýchlosti. Diváci mali možnosť vidieť neustálu akciu a dramatické momenty, ktoré robia 24 hodín Le Mans takým výnimočným divadlom. Najväčšiu pozornosť pútali súboje v kategórii Hypercar, kde Ferrari, Porsche a Toyota bojovali o vedúce pozície. Vozidlá Peugeot 9X8 2024 z Team Peugeot TotalEnergies naďalej bojovali napriek problémom so stratou kola.

Ja som celý deň opäť trávil popri trati, sledoval preteky z rôznych perspektív a v press centre, kde som si pripravoval materiál a hlavne využíval Wi-Fi, keďže pri trati bol signál často preťažený. Stále som musel myslieť na to, aké náročné je zvládnuť takýto 24 hodinový šprint na štyroch kolesách. Ja som sa normálne v noci vyspal a aj tak som mal dosť.
História závodu 24 hodín Le Mans a okruh
Závod 24 hodín Le Mans, známy aj ako Grand Prix of Speed and Endurance, sa prvýkrát konal 26. a 27. mája 1923. Bol vytvorený Automobilovým klubom západu (Automobile Club de l'Ouest – ACO) s cieľom podporiť technické inovácie a vývoj v automobilovom priemysle. Tento legendárny závod sa každoročne odohráva na okruhu Circuit de la Sarthe v južnej časti mesta Le Mans vo Francúzsku. Okruh je jedinečný svojou kombináciou verejných ciest a špeciálne vybudovaných závodných úsekov, ktoré spolu tvoria trať dlhú 13,626 km, pričom približne 9 km z tejto trasy sú bežné mestské komunikácie, ktoré sú počas závodu uzavreté pre verejnú dopravu a premenené na závodnú trať. Circuit de la Sarthe je známy svojimi dlhými rovinkami a technickými zákrutami. Medzi najznámejšie úseky trate patrí Mulsanne Straight (Ligne Droite des Hunaudières), ktorá bola do roku 1990 nepretržitou rovinkou dlhšou ako 6 km, ale potom bola prerušená dvomi šikanami kvôli bezpečnosti. Vozidlá tu aj tak bežne dosahujú maximálne rýchlosti cez 300 km/h. Tento rok dosiahlo maximálnu rýchlosť 344,5 km/h Porsche 963 riadené Felipom Nasrom. Okruh tiež zahŕňa ikonické úseky ako Dunlop Chicane, Forest Esses a Ford Chicane.
Záver pretekov bol čerešničkou na torte celého víkendu. Po 24 hodinách vyhralo Ferrari o neuveriteľných 14 sekúnd pred Toyotou! Posledné kolá sme všetci sledovali virtuálne nádrže, jednotlivých áut. Najmä teda víťazné Ferrari, ktoré prišlo do cieľa doslova na výpary. Vozidlá Peugeot 9X8 2024 z Team Peugeot TotalEnergies nakoniec nebodovali, ale aj tak ukázali nesmiernu bojovnosť a spoľahlivosť, keď prišli obe do cieľa. Veľký rešpekt pred všetkými zúčastnenými. Oslavy som si užil v padoku. Bolo tam doslova cítiť, ako sa všetkým uľavilo.
Aj s odstupom času, kedy sa mi to celé mohlo rozležať v hlave, môžem povedať, že 24 hodín Le Mans 2024 mi prinieslo množstvo nezabudnuteľných momentov. Sledovanie tohto legendárneho preteku naživo je skutočne jedinečný zážitok, ktorý by mal zažiť aspoň raz každý fanúšik áut a motoršportu.
Le Mans 2024 v číslach
Pre úplnosť si zhrňme ešte fakty zo závodu 24 hodín Le Mans 2024, ktoré ilustrujú neuveriteľnú náročnosť a prestížnosť tohto legendárneho preteku, ktorý každoročne priťahuje najlepších jazdcov a tímy z celého sveta.
Víťazstvo Ferrari AF Corse: • Vyhralo Ferrari AF Corse #50 Ferrari 499P, pilotované Antoniom Fuocom, Miguelom Molinom a Nicklasom Nielsenom, získalo tento rok víťazstvo. Toto je celkovo jedenáste víťazstvo pre talianskeho výrobcu. Ferrari sa tak umiestňuje na treťom mieste v počte víťazstiev v Le Mans za Porsche (19) a Audi (13).
Prejdená vzdialenosť: • Víťazné auto prešlo vzdialenosť 4 237,07 km pri priemernej rýchlosti 176,3 km/h. Táto vzdialenosť zodpovedá 311 kolám, čo je o 31 kôl menej ako minulý rok.
Najrýchlejšie kolo: • Kamui Kobayashi, jazdec Toyota Gazoo Racing #7 Toyota GR010 Hybrid, zaznamenal najrýchlejšie kolo s časom 3:28.756 v 254. kole.
Počet zmien na čele pretekov: • Počas pretekov došlo k 41 zmenám na čele. Na prvom mieste sa striedali #50 Ferrari 499P, #6 Porsche 963, #51 Ferrari 499P, #83 Ferrari 499P, #8 Toyota GR010 Hybrid, #5 Porsche 963, #7 Toyota GR010 Hybrid a #2 Cadillac V-Series.
Najvyššia dosiahnutá rýchlosť: • Najvyššia dosiahnutá rýchlosť počas 92. ročníka bola 344,5 km/h, ktorú zaznamenal Felipe Nasr v Porsche Penske Motorsport #4 Porsche 963. • Najvyššie rýchlosti v ďalších kategóriách: o V LMP2, IDEC Sport #28 Oreca 07-Gibson dosiahol 320,1 km/h o V LMGT3, Manthey EMA Porsche 911 GT3 R dosiahol 299,7 km/h
Počet odstúpení z pretekov: • Počet vozidiel, ktoré odstúpili z pretekov, bol 15. V roku 2023 odstúpilo 22 áut, 8 v roku 2022, 15 v roku 2021, 11 v roku 2019 a 16 v roku 2018. Tím WRT #15 BMW M Hybrid V8 nebol klasifikovaný.
Počet divákov: • Pri trati bolo 329 000 divákov, čo je viac ako minulý rok počas 100. výročia 24 hodín Le Mans.