Ford patrí k automobilkám, ktoré podávajú množstvo patentov, aktuálne ich má registrovaných takmer 80-tisíc. A niektoré z nich sú pomerne divné. Napríklad takmer presne pred rokom sme písali o patente Fordu , ktorý by umožňoval šoférovanie postojačky. Len pred pár dňami sa objavila informácia o ďalšom patente tejto značky, nazvanom „nočný režim jazdy“, ktorý by automaticky obmedzil rýchlosť áut po zotmení a šofér by s tým nemohol nič robiť.
Najnovší patent zachádza v snahe obmedzovať šoférov ešte ďalej – ide totiž o technológiu, ktorá by umožnila informácie o prekročenej rýchlosti automaticky rovno posielať policajtom, dokonca by sa mohli objaviť v reálnom čase v najbližšom policajnom aute. Nešlo by však o prekročenie rýchlosti vášho auta, ale ostatných áut, idúcich okolo vás.
Fungovalo by to tak, že nová technológia by vďaka GPS identifikovala rýchlo idúce auto pred vami. Akonáhle by na základe údajov z kamier a mapových podkladov „videla“, že auto pred vami prekračuje v danom úseku rýchlosť, aktivovala by prednú kameru, ktorá by vyhotovila jeho fotografiu s presnou polohou podľa GPS súradníc a aktuálnou rýchlosťou, prípade záber, ktorý auto jednoznačne identifikuje – teda zrejme na EČV. Podľa patentovej prihlášky budú kamery umiestnené tak, aby dokázali merať aj rýchlosť áut vo vedľajších jazdných pruhoch.
Túto informáciu by vaše auto poslalo priamo policajtom, prípadne do inteligentnej infraštruktúry a mala by sa dostať automaticky aj do najbližšieho policajného auta. Takto by vznikol záznam o priestupku, ktorý by mohol slúžiť ako podklad pre udelenie sankcie.
Ford síce na začiatku patentovej prihlášky hovorí, že táto technológia by mohla byť súčasťou policajných áut, no v celom jej zvyšku hovorí už iba o „Aute 1“, „Aute 2“ a „Aute 3“. Navyše, policajti vo svojich autách už disponujú radarmi, ktoré rýchlosť odmerajú a v prípade policajných áut by išlo skôr o to, že by sa de facto každé služobné auto s touto technológiou dokázalo merať rýchlosť aj bez radaru spôsobom, ktorý je dostatočný pre rozhodnutie o sankcii. Napriek tomu však podľa nás dáva zmysel celkom inde.
O túto technológiu by totiž mohli mať záujem aj poisťovne, ktoré by vďaka nej mohli v niektorých prípadoch rozhodnúť o nevyplatení škody, zníženú bonusov alebo udelení malusov kvôli porušovaniu dopravných predpisov. Jednoznačne najefektívnejšou by bola, ak by ňou vybavili civilné autá, ktoré by sa tak na cestách navzájom udávali a štát (alebo samosprávy) by iba inkasovali pokuty. George Orwell by mal z takýchto „odvážnych nápadov“ určite radosť.