Hydrogenizovaný rastlinný olej, skrátene HVO, je biopalivo vyrábané z obnoviteľných zdroj, ktoré možno pokladať za syntetickú naftu. Vyrobiť sa dá z rastlinných a živočíšnych tukov, ale najlepšou surovinou pre výrobu HVO je použitý kuchynský olej. Neobsahuje aromatické uhľovodíky a má veľmi vysoké cetánové číslo.
V niektorých štátoch sa už predáva pod názvom HVO100, no ide skôr o veľkoobchodný predaj pre veľkoodberateľov. Nedá sa preto presne určiť jeho maloobchodná cena, ale odhadom je o 25 – 50 % drahšie ako motorová nafta. To je ale asi jediná nevýhoda tohto biopaliva. Pokiaľ ide o spotrebu a využitie, dá sa bez problémov zameniť na naftu.
Nemecký autoklub ADAC sa rozhodol otestovať HVO100 od firmy Neste v štyroch vozidlách a výsledky porovnať s použitím nafty typu B7. Ako testovacie modely slúžili BMW 520d Touring, Mercedes-Benz triedy E220d kombi, Škoda Superb kombi 2.0 TDI a Volkswagen Caddy 2.0 TDI. Počas testu zariadenia merali spotrebu paliva, emisie oxidu uhličitého, emisie oxidov dusíka a množstvo vypustených pevných častíc.
Merania potvrdili, že HVO100 je z hľadiska vypúšťaných emisií šetrnejšie k životnému prostrediu, pričom spotreba je oproti nafte B7 iba minimálne vyššia. V novších autách nebadať rozdiel vo výkone či v kultivovanosti motora, pričom pri starších sú obe vlastnosti mierne lepšie pri spaľovaní HVO100.
Čítajte aj Poznáte nové palivá XTL, HVO či B10? A môže ich tankovať vaše auto?Ak výrobcovia dodržia štandardy udržateľnosti výroby, je biopalivo HVO100 možným riešením ako udržať spaľovacie agregáty v prevádzke a pritom nezvyšovať vypúšťanie skleníkových plynov do ovzdušia. Dôležité je, aby sa na výrobu použili odpadové oleje a tuky a aby sa nesadili plantáže na pestovanie rastlín, z ktorých sa oleje budú získavať len pre výrobu paliva.